2018 “ikinci el” yılı olacak

2018 “ikinci el” yılı olacak
Veli Öncan Motorlu Araçlar Yönetim Kurulu Başkanı, işadamı Veli Öncan kur farkı ve ÖTV’nin otomobil fiyatlarını yüzde 200’lere varan oranlarda arttırdığına dikkat çekerken, 2018 yılının “ikinci el” yılı olacağını söyledi

İşadamı Veli Öncan, PUSULA TV’de hafta içi her gün canlı olarak yayınlanan UĞURLU GÜNDEM isimli programa konuk oldu. Deneyimli gazeteci Uğur Özteke’nin sorularına samimiyetle cevap verip, Konya, ekonomi ve siyaset üzerine değerlendirmelerde bulunan Öncan, ÖTV ve KDV kaynaklı artışlar nedeniyle insanların ikinci el araçlara yöneldiğine dikkat çekti. Açıklamalarına ilk olarak kendini tanıtarak başlayan Öncan, “Aslen Konyalıyım, Sille nahiyesi, Çaybaşı kütüğüne bağlıyız. İlk, orta ve liseyi Konya’da okuduktan sonra üniversite eğitimini yarıda bırakıp askere gittim. Askerlik dönüşü sektöre adım atıp 39 yıl bilfiil sektörün içerisinde yer aldım. Eşe dosta hizmet vermeye çalışıyoruz. Özal öncesi döneminde otomobil çeşitliliği yoktu. Birkaç kalem otomobil vardı. Özal’la birlikte ithalat başladı, çeşitlilik geldi. Şimdi iki yılda bir araba makyajlanıp, dört yılda bir otomobil değişiyor. Bu otomobil sektöründe bir sistem ve kural haline geldi. Kazandıklarını ARGE’ye harcayıp, sürekli kendilerini yeniliyorlar. Neticesinde kurumsallaşıp dünyanın her yerde otomobil satıyorlar” dedi.

16649068_691489304392467_2893869627738293415_n.jpg

KUR VE ÖTV; İKİNCİ ELİN

YILDIZINI PARLATTI

İkinci el araç alım satımının yeniden gözde hale geldiğine dikkat çeken Öncan, “ÖTV’nin yükselmesi ikinci eli kuvvetlendirdi. 2018’de ikinci el yılı olacak. ÖTV’ler aşırı fazla. Hatta otomobilde ÖTV’nin KDV’si var. Aşağı yukarı yüzde 180, yüzde 200 civarında ek maliyet geliyor. Bunun yanı sıra kur yüksek. Bir yıl önce 250-300 bin TL arasında satılan araçlar şu anda 100 bin lira fazlalaştı. Üretici firma tarafından her yılbaşında yüzde 2-3 otomatik zam geliyor. Bunun dışındaki zamlar bizden ÖTV ve KDV kaynaklı. İkinci el (3-10 bin kilometredeki araçlar) ile sıfır arasında yeri geliyor 50 bin liraya kadar fiyat farkı oluşuyor. İnsanlar sıfır olacağına hesaplı olsun diyor. Bu yüzden ikinci el kıymetlendi. Kur farkından sonra ikinci ele yönelim iyice arttı. İki yıl öncesine kadar insanlar aldıkları aracı satarken mutlaka zarar ediyor. Şimdi zarar etmediği gibi karlı satışlar bile söz konusu” diye konuştu.

12986989_546646692210063_8023127482423670282_n.jpg

ARAÇ BAKIMINI İHMAL EDİYORUZ

Otomobile sorunsuz bir şekilde binmenin yollarını da anlatan Öncan, “Öncelikle marka araçlar ve marka satış merkezleri tercih edilmeli. Güvendiğimiz satış yerlerinden alacağımız araçlar başımızı ağrıtmaz. Bunun yanı sıra araç bakımı çok önemli. Avrupa’da bir araç kilometresine göre kıymetlendirilir. İnsanlar orada her hafta cumartesi günü aracının bakımını yaptırır. Bizde ise seneden seneye bakımlar yapılmakta. Hatta iş elektroniğe döndü, sistem sinyal verene kadar bakım yaptırmıyoruz. Araçlarımıza sıkıntısız binmemek için mutlak suretle periyodik bakımları yapılmalı” diye konuştu.

TRAFİK SORUNUNU ÇEVRE YOLU ÇÖZER

Çevre Yolu’nun Konya’nın kanayan yarası olduğunu söyleyen Öncan, “Konya trafiğinin en büyük sorunu ağır vasıta araçlardır. Mecburen şehir trafiğine karışan bu araçlar yüzünden tıkanmalar oluyor. İnşallah Çevre Yolu yapıldığında bu sorun ciddi manada çözülecek. Cumhurbaşkanımızın son Konya ziyaretinde verdiği müjdeyle birlikte bu konuda daha hızlı yol alınacağına inanıyoruz” dedi.

ugurlu-gundem-(1).jpeg

İKİNCİ EL KAYIT ALTINA ALINMALI

İkinci el piyasasında yıllardır yaşanan sorunların çözümü noktasında atılan adımlara da dikkat çeken Öncan, “Ekspertizi yapılan otomobil, galeriye çekiliyor. Daha sonra isterse yeniden ekspertiz raporu alınabiliyor. Ayrıca ikinci el için sertifika dönemi başlıyor. Bakanlık hazırlıklarını yapıyor. İnsan geldiği zaman karşısındakini kurumsal görecek, güvenecek ve alacak. Aldığı araç da garanti kapsamındadır. Bizim en büyük sıkıntımızdan birisi de açık pazar olayıdır. Bu pazarların modernize edilmeli. Her gelen aracını satması doğru değil. Bu işin mutlaka galericiler ve satış merkezleri tarafından yürütülmesi gerekiyor. Ayrıca nöbetçi noterlik uygulaması devreye sokulmalı ve pazar günü noter bulundurulması gerekiyor” dedi.

Konya’nın bir diğer sıkıntısının da araç muayene istasyonu sayısının azlığı olduğunu söyleyen Öncan, “Araç muayene noktasında ciddi sıkıntılar yaşamaktayız. Konya büyük bir yer ve buraya mutlaka yeni muayene istasyonları gerekiyor. Maliyetlerin yüksek olduğu için yeni istasyon açılamayacağı dile getiriliyor. Bir şekilde bu sorun çözülmeli. Selçuklu ve Meram’a istasyon yapılmalı. En kötü şartlarda bir tane daha istasyona gereksinim var. Bizim en büyük sıkıntımız noter ve muayene istasyonudur. Araç satımı kolaylaştı. Eskiden borcu yoktur kağıdı gibi uygulamalar vardı. Şimdi notere gidiyorsun, araçta sorun yoksa satışı gerçekleştiriyorsun” ifadesini kullandı.

PERT ARAÇLARIN ALIM SATIMI YAPILIYOR

İkinci el piyasasında satışı gerçekleştirilen 6 milyon araçtan 5 milyonunun kayıt dışı olduğunu da  Yasa ile bu iş kimliğe bürünecek. Bugün TÜİK verilerine göre Türkiye’de 6 milyon araç satılıyor ve bunun 5 milyonu kayıt dışı. Bu işi kayıt altına alırsak o kadar ciddi ve güzel olur. Belki bu süreçte birileri zarar görecek ama herkes kendi işini yapmalı. Manavından kasabına, bakkalından yorgancısına kadar herkes bu iyi yapıyor. Herkes kendi işini yapsın, bu işi yapacak da sertifikasını alsın öyle yapsın. Bizim en büyük sorunumuz, pert araçların ikinci bir defa piyasaya çıkıp satılmasıdır. Pert demek yok demektir. Hurdaya ayrılmış araç elden ele geziyor. Tüketici de bilmiyor, ‘kandırıldım’ diyor. Almadan önce gidip kontroller yapılmalı ve hepsinden önemlisi de sertifikalı satıcılardan alış veriş yapılmasıdır” dedi.

GALERİCİLER SİTESİ GÜVENSİZ

Son olarak oto galericiler sitesinin sıkıntılarından dem vuran Öncan, “Karatay bölgesinde galericilerin içindeki dükkanların dörtte üçünün ruhsatı yok. Yetkililer bu noktada ilgisiz kaldı. Bizim sitemizin içinde otomobiller sokaklarda. Bir tane gece bekçisi bile yok. İşimiz Allah’a kalmış durumda. Tamamen sahipsiz bir site. Dört köşeye güvenlik konulmalı. Galericiler Sitesi’nde 73 dükkanın sadece 10’u ruhsatlı. Site içerisinde reklamcı, tabelacı, toptancı, halı yıkamacı kısaca her türlü meslek grubundan dükkanlar var. Orası şehir planında oto teşhir alanı diye geçiyor. Ama bir türlü sistem oturtulamadı” diye konuştu. (Y. Emre Avcı)

 

Kaynak:Pusula Haber

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,çok uzun ve ilgili içerikle alakasız,
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.