40 yıllık dev firma: Supar

40 yıllık dev firma: Supar
Ekonomik krizleri büyük bir başarıyla atlatan 40 yıllık dev firma: Supar

Fatma Göksu'nun röportajı

Dünya’nın dev motor üreticileriyle birlikte çalışan Supar, A.Ş. lokomotiften tanka, helikopterden savaş gemisine kadar motorla çalışan tüm araçlar için supap, gayd ve baga üretiyor. Kurulduğu günden bu yana 40 yıldır başka alana yönelmeyen şirketin hedefi uluslar arası bir şirket olmak. Konya’dan dünya devlerine ihracat yapan 40 yıllık Supar’ın Yönetim Kurulu Başkanı Muhsin Niyazi Ganioğlu ile söyleşi gerçekleştirdik.

Dünya pazarında Supar’ın tanınmasında en önemli faktörün kalite ve kalite politikası gereği müşteri memnuniyetini sağlamak olduğunu belirten Supar’ın Yönetim Kurulu Başkanı Muhsin Niyazi Ganioğlu, “40yıllık bir mücadele emek ve çalışmanın karşılığını alıyoruz. Dünya çapında bir markayı daha da yükseklere taşımak için çalışacağız. Kurumsal bir kimlik içinde olmamız bizim avantajımız” dedi.

Supar Supap ve Parça Sanayi Tic. Aş.’nin Yönetim Kurulu Başkanı Muhsin Niyazi Ganioğlu kimdir kısaca tanıyabilir miyiz?

1970 Konya doğumluyum. Evli iki çocuk babasıyım. Liseye kadar Konya’da okudum. Liseyi İzmir’de Üniversiteyi de İstanbul’da Yıldız Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği okudum. Amerika’da Master yaptım. Küçüklüğümden beri Supar’ın kıyısında köşesinde çalışarak kendimi geliştirmeye çalıştım. Sporu çok severim futbol, basketbol, tenis yapıyorum. Müziğin her türlüsünü dinlerim. Sinemaya gitmeyi, ailemle vakit geçirmeyi çok severim. Konyaspor çok büyük atakalr yaptı. Fakat Konya’da spor sadece futbol basketbolla sınırlı kalmamalı diğer spor faaliyetlerine de ağırlık verilmeli. Belediyeler bu konuda çalışmalar yapıyor bence yeterli değil artması gerekir.

Supar’dan bahsedebilir misiniz? Kaç yılında kuruldu? Ortağınız var mı, aile şirketi mi?

Firmamız aslında 1976 yılında kuruldu ama bizim bildiğimiz tarih 1985. çünkü biz bu firmayı 1985’te devraldık. 40 yıldır biz işlettiğimiz için 40 yılı doldurduk diyoruz. Firmamız kurumsal tam anlamıyla aile şirketi demek pek doğru olmaz. Biz burayı aldıktan sonra profesyonellerle birlikte çalıştık şirketimizin yüzde 99 hissesi bize ait. Makine mühendisi olduğum için şirketin başına 2005 yılında ben geçtim.

Supap nedir? Tam olarak ne işe yarıyor?

Supap aslında günlük hayatımızda sıklıkla karşılaştığımız fakat işlevinin ne olduğuna dair pek bilgi sahibi olmadığımız bir motor parçası. Supap’ın çalıştığı yer motorların kalp kapakçığıdır. Supap’ın görevi ise yakıt hava karışımının silindirin içine girmesi girdikten sonra da orada basınç oluştuğu sırada sızdırmazlığı sağlanması olarak tanımlayabiliriz. Supap’ın silindiri iyi kapatmadığı zaman içerde yüksek basınç oluşur ve verimli yanma olmadığı zaman da motor kötü çalışır. Yani özetle Supap’ın birinci görevi içeriye yakıtın girmesini sağlamak, ikinci görevi sızdırmazlığı sağlamak üçüncüsü ise yanmadan sonra yanmış pis havayı dışarı atmaktır.

 

“YILLARDIR ÇİZGİMİZİ BOZMADAN BAŞARIYLA DEVAM EDİYORUZ”

Konya’da supap üretimi yapan çok fazla firma var. Sizi o firmalardan ayıran özellikleriniz neler?

Öncelikle biz 40 yıldır sadece bu işle uğraşan kurumsal bir firmayız. Kurulduğumuz günden beri kalite yönetim sistemlerine önem vermiş olup1982’deTESK ve İmalat Yeterlilik Belgeleri, 1995’te ISO 9002 Kalite Güvence Belgesi, 2002’de DIN EN ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi belgesi aldık.2010’dan bu yana da ISO /TS 16949 Kalite Yönetim Sistemini aldık. Bu 16949 sayılı belge kolay alınan bir belge değil. Biz bu belgeler sayesinde ihracatımızı artırdık.105 çalışanımız var ve 5 tanesi mühendis. En önemli farkımız da biz motor üreticisine de supap sattık. Bu çok zor bir iştir. 1997’ye kadar Türkiye’de motor ithalatı çok yoktu kendi motorumuzu üretiyorduk. Tofaş, Renault, Ford, BMC traktör üreticilerinin tamamıyla çalıştık. 1997’de yaşanan krizden sonra motor üretiminin çok maliyetli olduğunu anlayınca ithal etmeyi tercih ettik.

 

“KRİZİ FIRSATA ÇEVİRDİK İHRACATI ARTIRDIK”

1997’de yaşanan kriz sizin için avantaj mı oldu peki?

 Yaşanan krizle birlikte Türkiye’de motor üretimi yapan 13 firma’dan sadece 3 tanesi motor üretimine devam etti. Böyle olunca da biz ülkemizde supap satmakta zorlandık ve ihracat yapmak istedik. Amerika’da master yapmış olmam bana avantaj sağladı. 1997’ye kadar Avrupa ve Ortadoğu’da zaten yüzde 10’luk bir ihracatımız vardı. Amerika’ya gittiğimizde Türkiye’deki satış yaptığımız ürünlerin referansı sayesinde yüzde 10 olan ihracatımızı yüzde 80’e çıkardık. Kuzey Amerika çok zor bir pazara aslında, birçok firma orada satış yapmak ister. Elimizdeki kalite belgeleriyle birlikte Amerika’ya gittik. O dönemler Ford’un ve BMC’nin tedarikçisi bizdik. Referanslarımız ve kalite belgelerimiz sayesinde 2003’e kadar orada yüzde 80 ihracat yapma şansı yaşadık. 2003 krizi sonucu bize tokat attı.

Supar, yaşanan krizlerden hep nasibini almış. 2003 krizi sizi nasıl etkiledi?

Dişimizi tırnağımıza katarak büyük emek sarf ederek kat ettiğimiz yolları 2003 krizi çok kötü bir şekilde bozdu. Dolar’ın 1.80’den 1.20’ye kadar düşünce biz ihracatta kar değil zarar etmeye başladık ve artık oraya ihracat yapamayacağımızı anladık. Fiyat yükselsek kendileri keserdi ithalatı kapıda bizim gibi bekleyen birçok firma var çünkü. Gerek yurt içinde yaşan krizler gerekse yurt dışında yaşanan krizler bizi tokatladı. Ve o zaman eşitlik politikası izleme kararı aldık. Hem yurt içine hem de yurt içine satışlarımızı yarı yarıya verme kararı aldık. Şu an denge politikamızla ilerliyoruz.

Konya’dan dünya devlerine ihraç ederken sıkıntılar yaşadınız mı?

Elbette o zamanlar ulaşım sıkıntısı çekiyorduk bu yüzden satışları İstanbul üzerinden gerçekleştirdik. Görüşmeler ve satışlar İstanbul’daki ekiplerimiz tarafından yapılıyor. Üretimi de burada 105 arkadaşımızla birlikte yapıyoruz.

Supar Supap ve Parça Sanayi Tic. A.Ş.’nin tarihçesinden bahsedebilir misiniz?

19 Nisan 1976 yılında 5 kurucu ortak tarafından  Konya Meram’da Supar kuruldu. Biz burayı 1985’te devraldık. İlk alan kurucusu  Mustafa Şekipalp. Firmamız motor supap, gayd ve baga üretimi ile faaliyetine 11 bin metrekare alan üzerinde devam ediyor. Ürünlerimizin yüzde 50’sini ihraç ediyoruz.

Üretim kapasitemiz:

Supap: Yılda 4.000.000

Gayd:Yılda 2.000.000

Baga: Yılda 1.000.000

Konya’da yerli otomobil üretimi hakkında ne düşünüyorsunuz?

TÜMOSAN ile Konya’da yerli araç üretimi zaten var. Başkaları da yapabilir. Otomobil üretiminde Konya’nın tercih edilmesi Konya için büyük bir kazanç olur. Yapılacak yatırım da burada büyür, şehri büyütür. Bizim açımızdan da büyük bir avantaj olur yan parçayı lokasyon yakınlığından dolayı daha kolay verebiliriz ekonominin canlanması açısından büyük bir adım olur.

Üniversite öğrencilerine staj imkânı veriyor musunuz?

Elbette Makine Mühendisliği ve Metalürji Mühendisliği okuyan üniversite öğrencilerine burada çalışıp iş öğrenme kaydıyla staj imkânı veriyoruz. Gelsin dosyasını dolduralım mantığı yok. Eğitici bir kurumuz aynı zamanda. Hevesli çalışma ve öğrenme isteği olan öğrencilere staj imkânı sağlıyoruz.

Kaynak:Pusula Haber

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,çok uzun ve ilgili içerikle alakasız,
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.