"Hibrit otomobiller gelecek 30 yıla damgasını vuracak"

"Hibrit otomobiller gelecek 30 yıla damgasını vuracak"
oyota Türkiye Pazarlama ve Satış AŞ Üst Yöneticisi Ali Haydar Bozkurt, hibrit otomobillerin gelecek 20-30 yıla damgasını vuracağını söyledi.

Ali Haydar Bozkurt, hibrit ve elektrikli otomobil teknolojileri ile Toyota'nın bu alandaki çalışmalarına ait değerlendirmelerde bulundu.

Toyota'nın hibrit ve elektrikli otomobil konusunda 40 senelik bir geçmişi bulunduğunu aktaran Bozkurt, elektrikli otomobili şarj edecek enerjiyi üretecek santrallerin kömürle çalıştığı ve batarya kapasitesinin günlük yaşamda sırf elektrikli otomobil kullanmaya meyilli bulunmadığı göz önünde bulundurularak hibrit fikrinin doğduğunu anlatım etti.

Hem benzinli hem de elektrikli motorun bir arada bulunduğu melez sisteminde, otomobilin giderken kendi kendini şarj edebildiğini izah eden Bozkurt, böylece ortalama yakıt sarfiyatının düşürüldüğünü ve çevrenin daha az kirletildiğini söyledi.

Bozkurt, bugünkü pil teknolojisinin elektrikli otomobilin trafikteki kolay kullanımıyla ilgili en kocaman engeli oluşturduğunu belirterek, 'Bir gün pil teknolojisi sabah şarjdan aldığınızda gece evinize dönene kadar kafanızı sorunsuzca ettirecek düzeye ulaşırsa o vakit olabilir. Ama böyle bir teknolojinin gelişme göstermesi için en az 10-15 yıl olduğunu düşünüyoruz. O nedenden dolayı bu vakit arasında hibrit tek akılcı çözüm' dedi. 

Gelecek devirde hibrit konusuna daha çok ağırlık verileceğini düşündüklerini aktaran Bozkurt, elektrikli vasıtaların yaygınlık kazanabilmesi için lüzumlu olduğunu öngördüğü 15-20 senelik sürede hibritin doğru bir geçiş teknolojisi olduğunu söyledi.

Bozkurt, elektrikli otomobillerin bahsedilen sıkıntıları aştığında bile hibritin önemli artılar sağlayacağını vurgulayarak, 'Hibrit otomobiller bence hayatımıza en az 20-30 yıl damgasını vuracak' dedi.

Toyota'nın gelecek yıl çıkaracağı hidrojenli otomobilde de hibrit teknolojisinin söz konusu olduğunu aktaran Bozkurt, 'Hibrit, hem etraf hem yakıt ekonomisi açısından çok önemli. Bizim bundan sonra gözümüzü kapamamamız gerekiyor. Özellikle hibrit otomobilin sıkışık trafikte ortalama yakıt tüketimi o kadar düşüyor ki... Sadece kullanan insana değil yurt ekonomisine de yardımı olacaktır' ifadelerini kullandı.

'Hibrit otomobilde ÖTV teşviki, tercihi artıracaktır'

Dünya genelinde hibrit teknolojilerine çok ciddiyet verildiğine ve bunun teşvik edildiğine yer veren Bozkurt, Türkiye'de de bu konuya yoğunlaşılmasından mutlu olduklarını dile getirdi.

Bozkurt, 'İlgili bakanlıklar nezdinde yaptığımız görüşmelerin tamamında şunu başkalık ettik ki konu aşırı doğru algılanmış. Yaptığımız görüşmelerde Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanımız hibrit konusuna benden daha hakimdi. Bunları görmek güzel. Demek ki konu bundan sonra mühim biçimde masaya yatırılmış ve çalışılıyor diye düşünüyoruz' diye konuştu.

Ali Haydar Bozkurt, hibritlerle ilgili bütün dünyanın uyguladığı birkaç teşvikin yakın gelecekte Türkiye'de de hayata geçirilerek hibrit teknolojilerin kullanımının artması meselesinde adım atılmasını ümit ettiklerini söyledi.

Türkiye'de ne çeşit teşvikler uygulanabileceğine ait soru üzerine Bozkurt, şunları kaydetti: 

'Türkiye için de dünyada oldukça çok ülkede olduğu benzeri vergilerden teşvik uygulanabilir. Çünkü konvansiyonel modellerle kıyasladığınızda şu anda biraz yüksek bedelli bir teknoloji  hibrit otomobil.Elektrikli otomobilde ÖTV yüzde 3'e indirildi. Hibritte aynı radikal indirim olacağını zannetmiyorum lakin mevcut yüzde 45 ÖTV'yi, hibrit versiyonlar için belki yarıya, yüzde 22'ye çekebiliriz. Bu bile hibrit otomobil tercihini bir tutar artıracaktır.

Avrupa'da son 10-15 yılda belirgin bir orana geldi. Burada da böyle bir uygulama yaparsak önümüzdeki 5-10 yıl içerisinde hibrit kullanımını yüzde 10-15 benzeri bir bantta gerçekleştiririz. Bu gerçekte totalde yurt ve iktisat şekilde bize hiç de kötü sayılmayacak bir arka dönüş getirecektir. Ama önümüzdeki ikinci 10 yıldan itibaren otomobillerin nerdeyse yüzde 80-90'ının hibrit olacağını düşünüyorum kaçınılmaz olarak.' 

Ali Haydar Bozkurt, Toyota'nın bunu bildiği için 2020 yılına kadar bütün modellerinin daima hibrit bir versiyonunu satışa sunmayı hedeflediğini ve her yıl yeni versiyonlar ilave ederek bu amaca doğru gittiğini söyledi.

'Yerli otomobilde, daha öncelikle yapılması gereken şeyler var'

Yerli otomobili konusunda adım adım izlenmesi gereken aksiyonlar olduğunu belirten Bozkurt, sözlerini şöyle tamamladı: 

'Birincisi, hemen yerli otomobil üretelim heyecanıyla giderken daha öncelikle yapılması gereken şeyler var. Mesela şu anda Türkiye'de üretim oluşturan markalar var. Bu markaların ilave model üretmesini, burada üretmesini sağlamamız lazım. İkinci aşamada, burada mühim adette satış oluşturan lakin üretim yapmayan, tamamını ithal getirip satan markalar var. Bunların da burada en azında bir-iki modelinin üretilmesini sağlamak lazım. Bu şu demek, yan sanayimizi geliştirmeliyiz, yeni taraf endüstri yatırımları da demek.

Üçüncü evre kendi sıfırdan markamız olmalı. Düğmeye bu sıralamayla basarsak kendi markamızı belki 5-10 senede üreteceğiz. Otomobilin öyle bir yılda dizayn edilip banttan inmesi mümkündür değil. Bugün düğmeye bassanız ilk modelinizi 5-10 yıl arasında lakin üretebilirsiniz. Bu planlamaya bakmak lazım. Önümüzde adımlarımız var. Atlamamak lazım. Türkiye'de imal edilen modellerde, hibrit versiyonun da üretildiğini düş edin. Müthiş bir şey. Buradan gene bütün dünya ülkelerine ihraç edeceksiniz demektir.'

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,çok uzun ve ilgili içerikle alakasız,
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.