1. HABERLER

  2. YEREL

  3. Kadına trafikte de pozitif ayrım şart
Kadına trafikte de pozitif ayrım şart

Kadına trafikte de pozitif ayrım şart

“Asansörde nasıl kadına öncelik veriyorsak, trafikte de vermeliyiz” diyen Özel Konya Park Sürücü Kursu Yönetim Kurulu Başkanı Zeliha Ersoy Elbasan, “Maalesef kadınlarımız hep bir baskı altında. Trafikte kadınlara taciz olayı da çok fazla.

A+A-

Bu da kadınları korkutuyor. Kadınlara zaman tanınmalı, trafik tecrübeyle sabittir. Ayrıca günlük yaşamda çok kibar bir beyefendi de direksiyon başında bambaşka bir kimliğe bürünüyor” dedi

Özel Konya Park Sürücü Kursu Yönetim Kurulu Başkanı, şehrin başarılı kadın girişimcilerinden Zeliha Ersoy Elbasan, PUSULA TV’de hafta içi canlı olarak yayınlanan UĞUR’LU GÜNDEM’e konuk oldu. Canlı yayın çekimleri Dar-ı Lezzet Etliekmek Sarayı’nda yapılan programda Konya, iş dünyası ve trafik üzerine değerlendirmelerde bulunan Elbasan, “Bu kadar düz alanda olan bir şehrin trafik sıkıntısı yaşaması da ilginç” derken, yeni sınav sistemiyle ehliyet almanın eskisi kadar kolay olmadığını söyledi.

KURSUMUZUN TÜM ÇALIŞANLARI KADIN

Açıklamalarına kendini tanıtarak örnek veren, “Konyalıyım, evliyim ve 2 çocuğum var. 20 yıldır özel sektörde çalışıyorum. Son 5 senedir sürücü kursu camiasındayım. İlk 2 sene sürücü eğitmeni olarak çalıştım. Son 3 senedir bir kursumuz var. Konya Park Sürücü Kursu’nun işletmeciliğini yapıyoruz. Şu an için çok güzel gidiyor. Bir ortağım var o da kadın. Sürücü kursumuzun bütün çalışanları kadınlardan oluşuyor. Bu bizim için büyük bir artı. Kadınların çalışma hayatı ve trafikte olması gerekiyor. İşletmemizi biraz daha büyütebilmek ve kadınların da bir şeyler yapabildiğini göstermek istiyoruz. Bizim sektörümüz erkek egemen sektör ve tamamen kadınlardan oluşan kurs sadece biziz Konya’da. Sesimizi duyurmak istiyoruz. Amacımız daha da büyüyebilmek” dedi.

KADININ BİRÇOK GÖREVİ VAR

Kadının iş dünyasında işinin kolay olmadığını da belirten Elbasan, “Bu zamanda birkaç göreve bürünmek çok zor. Eşimize çocuklarımıza sahip çıkmaya çalışıyoruz, ailelerimize hayırlı evlat olmaya çalışıyoruz bunun dışında sektörde de var olmaya çalışıyoruz. Hizmet sektörü çok zor bir sektör ve insanları memnun etmek kolay değil. İşimizi severek yapıyoruz. Yeniliklere açığız ve yeni gelişmeleri takip ediyoruz. Bunlar da işimizi kolaylaştıran etmenler arasında. Eğitimin kalitesini nasıl yükseltebilirim bunun çabasındayız” diye konuştu.

TRAFİKTE KADINA KARŞI ÖNYARGI SÖZ KONUSU

Bu şehrin en büyük sorununun trafik olduğunu ve kadınların sürekli trafikte negatif bir algı içinde olduğuna da dikkat çeken Elbasan, “Kadınlara karşı trafikte özellikle bir ön yargı söz konusu. Bunların önüne geçilebilir ama bunun için de zamana ihtiyacımız var. Bir erkek ve kadın sürücünün karşılaştırılması doğru değil hatta zarar verir. Erkek çocuğu küçük yaşlardan itibaren babanın kucağına geçiyor araba kullanmayı öğreniyor. Ama kadınlar öyle değil küçük yaşta oyuncak bebeklerle oynuyor annelik öğretiliyor ancak 20’li yaşlardan sonra oluyor. O zaman ben de bu arabayı kullanmalıyım diyor. Arada 20 yıl fark var. Kadından erkekleri performansı bekleyemezsiniz bu sebepten ötürü. Kadınlara zaman tanınmalı, trafik tecrübeyle sabittir. Kadınlara taciz olayı da trafikte çok fazla. Bu da kadınları korkutuyor. Maalesef kadınlarımız hep bir baskı altında kalmakta. Bunu ben adaletsizlik olarak görüyorum. Bir kadın da kurallara uyarak profesyonelce araç kullanabilir ama zamana ihtiyaç var” dedi.

ÇALIŞMAYANA, BAŞARAMAYANA EHLİYET YOK

Elbasan, “Sürücü kursu adaylarında bir sıkıntı yaşıyor musunuz?” şeklindeki soru üzerine ise, 2013 yılında değişen yasaya dikkat çekerek, “2013 senesinde yeni bir yasa kabul edildi. Sistem ciddi anlamda değişti. Halk arasında eskiden sürücü kursuna kaydolduğumda ehliyetim cepte algısı vardı. Ama 2013’ten beri bu değişti. Artık sistem, ders ve kurallar değişti. Sınav çok zorlaştı. Biz adaylara eğitim vermek üzere anlaşıyoruz. Ama insanlar bizim onlara çaba harcamadan ehliyet vereceğimizi zannediyorlar. Bunun iyi ayırt edilmesi gerekiyor. Bayan kursiyerimiz çok fazla. Kursiyerimiz haricinde aileleriyle de muhatap oluyoruz ve eşleri, ailesi bize hesap sormaya kalkıyorlar. Bunların anlaşılması lazım ve ehliyetin çalışmadan verilmesinin anlayışının kalkması şart. Bizim Türkiye’de eksiğimiz eğitim süremizin kısa olması ve biz bu kısa sürede sürücü yetiştirmeye çalışıyoruz. İr tek sinyal bile unutulduğunda ehliyet alma işlemi zorlaşıyor. Süre yeterli değil daha uzun zaman yayılmalı insanlar dersleri sindire sindire almalı. Avrupa’da ehliyet 1 yılda veriliyor. Biz de 1.5- 2 ayda bu süreç sonlanıyor. Bu sıkıntıları federasyon ve milli eğitimle paylaşıyoruz. Ne zaman düzelir onu bilmiyoruz. İnsan tam öğrenmeden ehliyeti verirsek can ve mal kaybına neden olabilir bu çok ciddi bir mesele. Bu sürenin uzatılması gerek. Hiç olmazsa kaliteli sürücüler ortaya çıkar” diye konuştu.

ÖN KOLTUĞA BİLE HASRET KADINLAR VAR

“Ömründe yan koltuğa bile oturmamış, hep arka koltukta oturmak zorunda kalan kadınlara ehliyet veriyoruz” diyen Elbasan, “O kadar değişik insanlarla karşılaşıyoruz ki. Yan koltuğa bile oturmamış hep arkada oturtulmuş kadınlara ehliyet veriyoruz. Kadının yeri hep bu şekilde belirtilmiş. Neden bu kadar ürkeksiniz diye sordum hiç öne oturmadım ki beni hep arkaya oturturlardı dedi ve ben şoka girdim. Ön koltuğa bile hasret kadınlar var. Ama ehliyet almaya hak kazandı” dedi.

KİBAR ERKEKLER DİREKSİYONDA DEĞİŞİYOR

Erkeklere trafikte daha çok iş düştüğünü ve kadın sürücülere yardımcı olunması gerektiğini de söyleyen Elbasan, “Erkeklere çok görev düşüyor. Kadınlara biraz tolerans tanımak gerekiyor. Kursta verdiğim derslerde de ben bunu anlatıyorum. Asansöre binerken kapıdan çıkarken kadınlara nasıl öncelik tanıyorsak direksiyona geçtiğimiz zaman da tanımalıyız. Kibar erkekler direksiyon başına geçince çok değişiyorlar. Kadın sürücülere panik yaşatıyorlar” şeklinde konuştu.

KURSİYERLERİN REFERANSI MUTLU EDİYOR

Kurslarda alınan eğitimin çok önemli olduğunu ve bu eğitimlerin eksiksiz verilmesi gerektiğini de söyleyen ve müşteri memnuniyetinin önemini vurgulayan Elbasan, “Kursiyerim geldiği zaman benim söylediğim şey ‘size eğitim vereceğim. Buraya bu kapıdan giren herkes Konya Park’ın çocuklarıdır’ diyorum. 3-4 ayda biz bir aile oluyoruz. Birbirimize kenetleniyoruz. Bazı kursiyerler keşke daha uzun sürseydi diyorlar. Bunun benim için maddi bir karşılığı yok çok mutlu oluyorum. Bir duvarım var her kursiyerden olumlu olumsuz düşüncelerini oraya yazmalarını istiyorum. Duvarım not ve fotoğraflarla dolu orası benim referansım. Sürekli orayı okuyup eksiklerimi tamamlamaya çalışıyorum. Şuan ki kursiyer potansiyelim mezun kursiyerlerimin referanslarıdır. Bu müthiş bir mutluluk” dedi.

TRAFİĞE ÇÖZÜL BULMALIYIZ

Trafikte eğitimin de önemine dikkat çeken Elbasan, “Kadın olarak istiyorum ki Konya’nın trafiğine bir çözüm bulabilelim. Şehir dışında Konya ve Konya trafiğine karşı ön yargı var trafik eğitim işi ama insan eğitime önce kendinden başlaması lazım. Eğitim önce ailede başlar okulda devam eder. Konya’nın trafiğiyle ilgili şikayetler artmaya başladı. Ben bunun için ne yapabiliriz diye çabalıyorum. Emniyet ve milli eğitimle görüşüyorum şahıs olarak ne yapabilirim diye düşünüyorum. Ankara’da sinyali veren herkes kenara çekiliyor ama Konya’da sinyal verdiğim an önüme geçmeye çalışıyorlar. Konya çok göç alan bir yer insan çoğalınca araç ihtiyacı arttı. Her dairede yaşayan kişi sayısı kadar araba var nerdeyse. Bu kadar düz alanda olan bir şehrin trafik sıkıntısı yaşaması da ilginç. Biz neden bu kadar sıkışıp kalıyoruz kocaman ovada anlam veremiyorum” ifadelerini kullandı.

TRAFİK ADABI ÇOK ÖNEMLİDİR

Son olarak trafik adabı ve kurslarda bu minvalde verilen derslere dikkat çeken Özel Konya Park Sürücü Kursu Yönetim Kurulu Başkanı Zeliha Ersoy Elbasan, “Sürücü kurslarının ders müfredatında 2016’dan beri trafik adabı dersi var. Bizim muhattap olduğumuz kesim reşit insanlar yani 18 yaşını doldurmuş insanlar. Trafik bilincinin ve adabının önce ailede sonra okul öncesi eğitimde zorunlu ders olarak gösterilmesini mantıklı buluyorum. Bunun sürekliliği olmalı ve trafik bilinci küçükken oturtulmalı. Hatta şöyle de diyebiliriz; bir bölgenin kültür seviyesini öğrenmek istiyorsanız o bölgede 1 saat trafiğe çıkın. Bunun için trafik kültürü ve trafikte sergilenen adap çok önem kazanmakta. Hem bireysel anlamda hem de şehirler açısından bu önemli” dedi.

(Haber: M. Erkan Ergün)

Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

1 Yorum