1. HABERLER

  2. YEREL

  3. Şehir marka üretecek
Şehir marka üretecek

Şehir marka üretecek

AK Parti Milletvekili Ziya Altunyaldız, “Şehirler markalarıyla tanınır. Konya’da marka şehir olma yolunda ilerliyor ve biz 2023 yılında Konya’dan küresel çapta tanınan markalar çıkaracağız” dedi

A+A-

AK Parti Milletvekili ve Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Başkanı Ziya Altunyaldız, Konya’daki projelerin sıkı takipçisi olmasının yanında, ülkeyi daha ileriye götürecek yatırımların peşinden koşan çalışkan bir isim olarak biliniyor. Altunyaldız, Konya’da devam eden ya da hayata geçirilmeyi bekleyen projelerin hızlandırılması için de sürekli bir çalışma içerisinde. Biz de kendisiyle Konya’ya yapılacak ve yapımı devam eden projeleri, hedeflenen çalışmaları ve birçok konuyu konuştuk.

Konya, sanayi ve ekonomi noktasında gerçekten çok büyük ataklar yapan bir şehir haline geldi. Konya’daki bu ilerlemeyi nasıl görüyorsunuz? Konya ekonomide ve sanayide hangi sıralarda yer alıyor?

Konya bir sanayi şehri ve bir sanayi şehrinin rekabetçi olması için temel olan şeyler var. Bunları, iyi bir üretim dokusu, ekosistem, lojistik, tedarik, küresel pazarlama, nitelikli bir insan kaynağına erişime sahip olabilme ve finansal erişim olarak belirtebiliriz. Bütün bunlara baktığımızda Konya’da ciddi anlamda özellikle güçlü KOBİ yapısıyla, her sektörde kümelenmesiyle, ara mal ve bazı sektörlerde ise nihai mal üreten bir yapısı var. Dolayısıyla Konya, tedarikten, nihai yoluna kadar tüm süreçte önemli ve güçlü bir rekabetçi yapıya sahip. Ancak, özellikle insan kaynağında tüm Türkiye’de olduğu gibi Konya’da da sıkıntı yaşandığını biliyoruz. Nitelikli insan kaynağını özellikle son dönemlerde ortaya çıkan paketlerde, Konya’nın endüstri ve üniversite ile olan entegrasyonunu açmaya çalışması ve Konya’nın bu bağlamda derinleşmesiyle nitelikli insan kaynağı açısından daha iyi durumdayız. Özellikle Konya sanayi dokusu itibariyle KOBİ açısından güçlü bir yapıya sahip. Bu yapıda iyi bir yol haritası,  çalışma programı, ekosistem, pazarlama ağı, lojistik ağ gibi hususlar sağlandığı zaman ortaya üretim ve ihracatıyla, dış pazarıyla derinleşen küresel pazarlamayla entegre olabilecek nitelikte sanayi pazarı ortaya çıkıyor.

“LOJİSTİK KÖY İNŞA EDİLMELİ”

Bu noktada ihale aşamasında iptal söz konusu olan Lojistik Köy projesi de önem arz ediyor. Lojistik Köy projesinde Konya ne durumda?

Lojistik son derece önemli. Konya’yı ikinci bir Marmara Havzası yapmak istiyoruz.  Ancak Konya’nın bir limana sahip olabilme imkanı yok. Biz burada Konya’nın üretim havzasıyla limana olan bağlantısını sağlayabiliriz. Bir taraftan rekabetçi üretim yapısı, diğer taraftan da iyi bir lojistik ağla hem küresel pazarlara ulaşacak, hem de iç pazarlara hızlı dağılımı sağlayabileceğiz. Bu açıdan lojistik köy çok önemli. Lojistik köyle ilgili proje çalışmaları bitti, ihale aşamasına geldi. İhale de yapılmıştı ancak iptal edilmek durumunda kaldı. Biz bu noktada bir karara vardık ve ‘lojistik köy inşa edilmeli’ dedik. Yer değişikliği konusunu ise kesinlikle müzakere dışı bıraktık. Bu proje tüm yolcu ağını bağlayan tren hatlarıyla entegre olacak. Konya’nın Mersin’le bağlantısı olan, konteyner taşımacılığının rekabetini sağlayacak. Kayseri, Aksaray, Seydişehir, Antalya üzerinde planlanan demiryolu hattıyla entegre olacak. Dolayısıyla bu lojistik köyü bir anlamda dağıtım merkezi yapmış olacağız. Bu anlamda proje, Konya için son derece kritik ve stratejik bizim açımızdan. Şuanda lojistik köy ile ilgili ihale çalışmaları devam ediyor. İhale sürecini en kısa zamanda bitirip lojistik köyün inşasını başlatmak gibi bir aşamadayız.

Birçok başarılı projeye imza attınız ve önemli projeler üzerinde çalışmalarınız sürüyor. En çok zorlandığınız proje hangisi oldu? Elinizde bir sihirli değnek olsa Konya’ya kazandırmak istediğiniz proje ne olurdu?

Özellikle bürokrasi döneminde yapmış olduğum projelerden çok esaslı diyebileceğimiz, tamamlayamadığım bir proje olmadı. Şuanda o projelerin neredeyse tamamı hayatta ve yürüyor. Konya’da asıl hayata geçirmek istediğim şey ise katma değerli üretim. Bunun tabi ki öncelikle Türkiye’de hayata geçmesi lazım. Çünkü bunu yapmak zorundayız. Zira aynı ligde olmayı istediğimiz ve aynı ligde olduğumuzu düşündüğümüz ülkelere baktığımız zaman katma değerli ürünlerin yüksek ihracatının yüzde 20’lerde olduğunu görüyoruz. Türkiye’de ise bu oran yüzde 4 oranında. O halde biz 500 milyar dolar hedefe gidebilmek için sanayide ki üretim yapısını mutlaka katma değerli sanayi yapısına dönüştürmek zorundayız. Ve kilo başına sattığımız 1,5 dolarlık ürünleri 100 dolarlara kadar çıkarmamız lazım. Konya sanayisini Türkiye’nin de lokomotifi olacak şekilde, üretim yapısını katma değerli üretim yapısına dönüştürecek, dönüşüm projesini uygulamak en büyük isteğim.

Katma değer üretimle tam olarak yapılmak istenen nedir? Katma değer üretimin Konya’da yapılması için nasıl bir alt yapı gerekiyor?

Katma değer üretim tasarımlı ve markalı ürüne geçiş demek. Yükte hafif, pahada ağır alanlara gireceğiz ve bu alanlarda bugün belli başlı ülkelerin yaptığı işleri yapmaya talip olacağız. Çünkü Türkiye şuanda bu sanayi alt yapısına sahip. Yapılması gereken, çok çalışarak az kazanmak değil, nitelikli çalışarak çok kazanmanın yolundan gitmek. Fiyat yapıcı konumuna geldiğiniz zaman artık o malın algı değeriyle onu çok rahatlıkla piyasaya sürüp satabiliyorsunuz. Yani buralara doğru gidebilecek projeleri, Konya’da da bunu yapabileceğimizi düşünüyoruz. Konya’da da bunu yapabilmek için AR-GE merkezini arttırmamız lazım, Konya’nın tasarım merkezilerini ve marka bilincini arttırmak zorundayız. İyi projelendirir, üniversitesiyle, odalarıyla, Konya’nın yöneticileriyle, akademisyeniyle ve siyasetçisiyle birlik içerisinde olursak ve bu işi iş edinirsek var olan alt yapımızla katma değerli üretimin üstesinden geleceğimize inanıyoruz.

"SANAYİ 4.0 PLATFORMU KONYA’DA KURULABİLİR"

2023 hedefleri arasında Konya için ne gibi projeler var?

Dünyanın konuştuğu sanayide nesnelerin konuşması, dijitalleşmesi dediğimiz robotik teknoloji gelişiyor. Biz sanayi 1, 2 ve 3’ü ıskaladık. 4’ü ıskalamayalım diye sıkça konuşulan bir söylem var. Şuanda Türkiye bununla ilgili bir platform oluşturmaya çalışıyor. Konya da sanayi 4 sıfır ile ilgili bir platform oluşturabilir. Odalarımız ve tüm organizesiyle birlikte katma değeri yüksek ürüne geçişi hızlandırır, ivmelendirir ve bir alanda da projelendirirsek Türkiye’de de örnek olabiliriz. O yüzden sanayi 4.0 platformun kurulması bunun işletim modelinin ortaya konulması ve bununla ilgili çok hızlı bir şekilde dönüşümün başlatılması projelerden bir tanesidir. İkincisi, Konya’dan beli başlı sektörlerden küresel marka çıkarmak istiyoruz. Dünyada ülkeler markalarıyla tanınır diye bir söz var. Şehirlerde markalarıyla tanınır. Eğer gerçekten bu şehir kültürel değerlerinin yanında tarım şehri olmasının 2023 hedefimiz Türkiye’den 10 küresel marka çıkarmaktı. Bir ya da ikisinin Konya’dan çıkması bizim için 2023 hedefidir. Çünkü bu Konya’yı da taşır ve Konya’yı da bir marka şehir algısıyla ortaya çıkarmış oluruz.

Konya’yı marka şehir algısına taşımak isterken alternatif olarak düşündüğünüz sektörler var mı?

Bu marka şehir üzerinde alternatif belirlediğimiz sektörlerden birincisi makine yani bunu öncelikle tarımsal makineden diğer makine alanına doğru kaydırmak. İkincisi savunma sanayi, üçüncüsü Konya’da gelişmesi gereken endüstriyel gıda olarak düşünüyorum. Dördüncü olarak da otomotiv sektörünü söyleyebilirim. (Derya Demir)

 

Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT