Telefon operatörlerinin '20 kuruş' kavgası

Telefon operatörlerinin '20 kuruş' kavgası
Avea lisansındaki istisnayı kullanıp serbest fiyata geçti, diğer operatörler ayaklandı. Operatörlerin '20 kuruş kavgası' mahkemeye taşındı.

Lisansında ‘tavan fiyat’ için istisna olduğunu öne devam eden AVEA bu hali Danıştay’a onaylatıp, 40 kuruşluk tavan fiyatını 60 kuruşa çıkardı. Vodafone ve Turkcell haksız rekabet iddiasında. ‘Yetkim gitti’ diyen BTK ise üst mahkemeye başvurdu. Avea, bu istisna yardımıyla abonelerinden paket bitiminde dakika başına 60 kuruş alırken rakipleri 40 kuruş alıyor. Hürriyet'ten Ahmet Can'ın haberine oranla mobil tefon operatörleri içerisinde ‘fiyat’ kavgası yaşanıyor. Daha evvela ucuzluk yarışına giren mobil operatörler şimdi tavan fiyat için kapıştı. 6 Kasım’da başlayan kavga Avea’nın hamlesiyle başladı. Faaliyetlerini devletten aldıkları lisansla oluşturan üç operatörün faaliyetlerini ise Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) düzenleyep denetliyor. 

AVEA İSTİSNAYI KULLANDI 

Geçtiğimiz haziran ayında Danıştay’a başvuran Avea kendi lisansında istisna bir nokta bulunduğuna dikkat çekti. Buna oranla Avea’nın lisansında tavan fiyat uygulamasından muaf bulunduğu bir madde yer alıyordu. Tavan fiyat hem Avea hem de öteki operatörler için kritik ciddiyete sahipti. Çünkü BTK vasıtası ile belirleniyor ve müşterilere sunulan fiyatların sınırlandırılmasını sağlıyordu. Tavan fiyat uygulaması konuşmalarda ve kısa mesajlarda en yüksek fiyatları belirliyordu. Danıştay, haziran ayında verdiği karar ile Avea’nın ‘mobil elektronik haberleşme hizmetlerinde en çok ücret tarifesi’ne uyma yükümlülüğünü kaldırdı. Başka bir deyişle Avea, Turkcell yada Vodafone’un müşterilerine uyguladığı 40 kuruşluk tavan fiyatın üstüne çıkabilme hakkını eline almıştı.

 60 KURUŞA ÇIKTI 

Danıştay kararının derhal arkasından harekete geçen Turkcell ve Vodafone şikayetlerini BTK’ya iletti. Bunun üstüne BTK kararı bozmak için verilen konuyu bir üst mahkemeye taşıdı. Üst mahkemenin kararı ise henüz verilmedi. Ancak bu vakit içerisinde Avea, elde ettiği tavan fiyatı aşabilme hakkını 6 Kasım’dan itibaren kullanmaya başladı. Avea’nın mağazalarında, internet sitesinde yada davet merkezinde paylaşılan tarifelere oranla Avea şu anda çok sayıda tarifesi için tavan fiyatı 20 kuruş arttırarak 40 kuruştan 60 kuruşa yükseltti. mesela Avea’nın ‘Süper İkili 500 Tarifesi’ni abone bulunan bir kullanıcı ayda 39 TL’ye her yöne 500 dakika ve 4 GB mobil internet kullanabiliyor. Ancak söz konusu 500 dakika bittiği vakit ise dakika başına 60 kuruş ödüyor. Benzer bir vaziyette Turkcell yada Vodafone abonelerinden BTK’nın belirlediği tavan fiyat bulunan 40 kuruş alabiliyor.

 FATURADA SÜRPRİZ

 Avea’nın fiyatlarda yaptığı tavan fiyat hamlesi şu anda faturalı abonelere sunulan 80 sıralarında paketi kapsıyor. Bu tarifelerin eski fiyatları değerlendirildiğinde Avea’nın faturalı tarifelerinin dakika aşım ücretine yüzde 30, SMS aşım ücretine ise yüzde 80 oranında zam yaptığı görülüyor. Tavan fiyatın 6 Kasım’da arttırılması ise tüketici açısından dikkat çekme ihtimali bulunan noktalar arasında. Söz konusu paketleri tercih eden Avea aboneleri kotalarını aşmaları zorunda zamlı fiyattan değerlendirilecek. Bu da paketlerini bitiren satın alanların ay sonunda daha yüksek faturalarla karşılaşabileceğini gösterebiliyor. 

ŞİRKETLER SÜRECİ BEKLİYOR 

Tavan fiyatta yapılan değişiklikle ilgili Avea yetkilileri, şu anda konu hakkındaki yasa sürecinin devam ettiğini belirterek İzah yapmak istemedi. Turkcell yetkilileri de düzenleme konularına alıngan yaklaştıklarını ve olayın yasa sürecinde bulunduğu için şu anda İzah yapmanın hata olacağını söyledi. BTK’nın müstakil bir idari otorite şekilde dönemsel bazda yurt ve piyasa dinamiklerini göz önünde bulundurarak ekonomik düzenleme kararları aldığını izah eden Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Hasan Süel ise, “BTK’nın sektörümüzde piyasaya kullanılan “tavan ücretleri” belirlemesinin ve denetlemesinin, sıhhatli rekabet ortamının tesisi için iri ciddiyet taşıdığını düşünüyoruz. Danıştay kararı sonrasında bundan sonra Avea tavan fiyat uygulamasına tabi olmayıp abonelerine tavan fiyatın üstünde tarifeler uygularken, öteki operatörler tavan fiyata tabi olmaya devam edecektir. Bu durumun, tüketiciyi mağdur ettiğini ve haksız rekabete yol açtığını gözlemlemekteyiz” dedi.

 PİLDE DE KAVGA VAR 

Akıllı telefonların şarj derdi için harekete geçen mobil iletişim operatörleri burada da kavgata tutuştu. İlk şekilde Vodafone akıllı şebeke sistemine dikkat çekerek telefonların şarj ömrünü yüzde 25’e kadar uzattığını ileri sürdü. Bunun üstüne Turkcell harekete geçerek yayınladığı reklam filmiyle akıllı telefonların şarj ömrünü yüzde 50’ye kadar uzattığını iddia etti. Avea’dan ise esprili bir yanıtla şarj kavgasına girdi. Avea, abonelerini rakiplerinden daha çok konuşturduğunu söyleyerek şarjı en çabuk biten operatörün kendileri olduğunu açıkladı.

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,çok uzun ve ilgili içerikle alakasız,
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.