Uğur Özteke

Uğur Özteke

Mühendis gözü ile Yaşanan trafik sorunu

Mühendis gözü ile Yaşanan trafik sorunu

Lafı uzatmadan, kıvırmadan bugünkü konuğumuza bırakacağım. Malum bugünlerde Mevlana Türbesi’nden Kule’ye, Beşyol’dan Koyuncu Petrol’e şehir içi trafik düğüm olmuş durumda. İşte şehre hizmet adına pek çok alanda yıllarca mücadele vermiş Ali Kemal Başaran abimiz de mühendis gözü ile başta otopark olmak üzere şehrin trafik düzenini dünden almış bugüne şöyle getirmiş;       

“Büyükşehir Belediyesi başta olmak üzere Selçuklu, Meram, Karatay Belediyelerinin kuruldukları tarihten itibaren Konya'da başarılı olamadıkları hizmetlerin başında; açık ve kapalı otopark sorununu ortadan kaldırmak için gereken çalışmayı yapmadıkları trafik hizmeti gelir. Belediyelerin asli görevleri imar sahaları açmak ve açılan bu sahaların alt yapı su, yol, elektrik, doğalgaz park, otoparklar gelmektedir. Bu hizmetleri, vatandaşlarımızın yapması mümkün değil. Parası olsa da yapamaz. Maşallah Belediyelerimiz birbirleriyle yarışırcasına kongre merkezleri, kapalı yüzme havuzları, spor tesisleri yapmanın yarışı içerisindeler. Yaptıkları kongre merkezleri kısa bir müddet sonra düğün pilavı yeme merkezlerine dönüştürülerek özel sektöre kiraya vermekte.

1965 yılında Rahmetli Hilmi Nalçacı zamanında hazırlanan Konya imar planında herkesin uzak kim gidecek dediği Nalçacı Caddesi, dört şerit gidiş dört şerit geliş şeklinde planlanmış ve yapılmıştı.

Ahmet Öksüz’ün Belediye başkanlığında yapılan raylı sistem şehrin birisini aldı üçe düştü. Nalçacı Caddesi Konya’nın prestij caddelerinin en başında gelmektedir. Burada yapılan yüksek konutlar günümüze müteahhitlerin yaptığı ve yüksek fiyatlarla banka kredileri ile satılmayıp tamamen işçi, memur, emeklilerin kurduğu kooperatifler aracılığıyla yapıldı. Adı üstünde Nalçacı Caddesi Konya’nın 1 nolu gecekondu önleme bölgesi idi.

Daha sonra Aydınlık 2 nolu gecekondu bölgesi, bin konutlar 3 nolu gecekondu önleme bölgesi, son olarak Bosna Hersek mahallesi 4 nolu gecekondu önleme bölgeleri olarak tahsis edildi. Tüm arazilerin Belediyece istimlaki yapılarak imar planları yaptırıldı. İhtiyaç olan kişilerin kurduğu kooperatiflere dağıtıldı.

1989 yılından itibaren 26 senedir belediyelerin yeni yerleşim merkezleri açmak kooperatiflere veya şahıslara arsa üretmek gibi faaliyetleri yok. Tamamen özel şahıs ve kurumlarla Belediyenin öncülüğünde (ne demekse) kentsel dönüşüm adı altında arsalar üretilmekte.

Büyükşehir Belediyesi ve ilçe belediyeleri bu yapılaşma içerisinde vatandaşın ihtiyacı olan katlı otoparkları yapmadı. Tüm yapılardan otopark bedeli alındı ama imar kanununda bu oto park bedelleri başka amaçla kullanılamaz demesine rağmen yıllarca başka kalemlere kullanıldı ve halende kullanılmakta herkes göz yummakta.

Büyükşehir Belediyesi Koca Nalçacı caddesini önce bire sonra birinci şeridini de Konbeltaş vasıtasıyla otopark olarak ayırdı, kaldı iki şerit bir şeritte Belediye otobüsü minibüslerin yolcu indirmesi bindirmesi için kullanılıyor kaldı bir şerit dört şeritten akan trafik aniden bir şeride düşer ise bu yol yoğun trafik yükünü nasıl çekecek?

Vatan Caddesi, Ticaret Odası önüne kadar dört şerit sonra üçe, daha sonra ikiye, Nalçacı Caddesi Bankalar önü gidiş geliş her iki yolda tek şeride düşüyor. Kavşaklarda bekleyen Trafik Polisleri ne yapacak? İsterseniz her kavşağa 10 trafik polisi görevlendirin. Dört şerit yol birden bire bir şeride inmiş sürücüler ne yapsın boşa tüketilen akaryakıtın parası sürülerden çıkıyor yırtılan deli Bekir’in yakası Belediyelerimizin pek umurunda değil. Park sorunu yalnız Nalçacı Caddesinde değil, Zafer Mimar Muzaffer Caddesi, yeni açılan Larende Caddesi, Başaralı Caddesi, gibi trafiği yüksek olan caddelerde daha yoğun görülmekte.

Araç sahibi kişiler Belediyelerimiz Kapalı otopark yaptı da biz mi koymadık? Mevcut parklar da dolu diyorlar. Rahmetli Demirel’in meşhur sözü gibi “benzin var da içtik mi?”

İki olay anlatacağım: Birincisi yine Rahmetli kayınbabam Haydar Koyuncu'nun anlattığını burada nakletmek istiyorum. 1960 ihtilalinden sonra yapılan belediye seçiminde meclis üyesi oldum. Mustafa Öncel, Hilmi Altınbaş ve ben encümen üyeliğine seçildim.

Ahmet Hilmi Nalçacı ile beraber belediye hizmetlerine tüm gücümüzle çalışıyoruz. O zamanlar Konya’nın yeni imar planını yatırmaya karar verdik. İller Bankası kanalıyla yapılan ihaleyi mimar Yavuz Taşçı kazandı. Konya’nın önemli bir bölümü imara açılmıştı Belediyenin istimlak yapacak parası yoktu ben Şekerbank tan büyük bir kredi alarak Konya Belediyesinin istimlak yapmasına katkıda bulundum.

Yapılan bu istimlak işlerinde hatır gönül güdülemediği gibi bu işten maddi kazanç sağlama gibi çirkinliğe asla müsaade etmedik. Belediye meclis üyeleri Konya’nın neresi imara açılacak kaç katlı bina yapılacak bilinmesine rağmen hiç kimse bir karış toprak almadı.

O tarihlerde Zafer’deki Koyuncu İşhanını yaptırmamıştık o zaman benim epey nakit param vardı. İsteseydim çok yer alırdım ama bir metre yer almadım. Kul hakkı var bu dünyanın öbür tarafı da var, derdi.

Ben Selçuklu Belediye meclis üyeliği 10 yıl, Büyükşehir Belediye meclis üyeliğini 5 yıl yaptım. Son zamanda 1998 tarihinde meclis üyelerinin görüşleri artsın diye Amerika’ya gittik. Programımızda dünyaca ünlü Lasvegas şehrini de gezmek görmek vardı. Aynı Konya gibi düz etrafı dağlarla çevrilmiş sıcak bir şehir Konya’nın şimdiki büyüklüğünde bir yer. Konya’nın merkez ilçesinde 10 yıl belediye başkanlığı yapmış bir kişi üniversite mezunu mühendis ismini vermeyeceğim.

Lasvegas’ta otele iner inmez hanımına telefon ediyor “Hanım hanım Lasvegas’a indik her yer otel her yer kumarhane” dedi. Bende telefon etmek için sıra bekliyorum. Konuşması bitti dedim “Sayın başkan sen ne bekliyordun? Etrafına bir bak yolları nasıl yapmışlar 4000-5000 yataklı otelleri nasıl yerleştirmişler, caddelerde hiç araç yok OTOPARK sorununu nasıl çözmüşler, sen bunlara bak” dedim. “Herkes aynı yere bakar ama ayrı şeyler görür” sözünün gerçekliğini orada gördüm.

Büyükşehir Belediyesi bu gibi yerlerdeki otopark ücretlerini araçlarını park etmesinler diye 2015 yılında çok artırmasına, her yarım saat için 2,5 lira, aylık abonmanı 150 liraya çıkartmasına rağmen çözüm değil. Vatandaş aracını nereye koyacak bürosuna veya iş yerine çıkarması mümkün değil.

Bu dönemde vatandaşları Belediyelere ödediği otopark bedelleri karşılığında sıkışık yerlerden başlayıp tüm yerleşim bölgelerine kapalı katlı otopark yapılmasını beklemekte. Bunu başarabilen Belediye başkanları yapılacak seçimlerin galibi olacak ve tarihe geçeceklerdir.

GÜNÜN OKKALI SÖZÜ

Hayatınızda denge sorunu varsa etrafınıza dikkatlice bakın muhtemelen birini yanlış bir yere koymuşsunuzdur

NE ZAMAN ADAM OLURUZ?

İftar saatlerinde dolmuşlarda insan istifi yapmadığımız zaman ADAM oluruz.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,çok uzun ve ilgili içerikle alakasız,
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.
2 Yorum
Uğur Özteke Arşivi
SON YAZILAR