1. YAZARLAR

  2. Dinçer Suroğlu

  3. KONYA BÜYÜKŞEHİR’in BORCUNU SORANLARA
Dinçer Suroğlu

Dinçer Suroğlu

Yazarın Tüm Yazıları >

KONYA BÜYÜKŞEHİR’in BORCUNU SORANLARA

A+A-

Geçen ay SAYIŞTAY’ın KONYA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKANLIĞI hakkında hazırladığı rapor yayımlandı. Merak edenler için hemen söyleyeyim 2017 raporuna göre Büyükşehir’in borcu 2.600.000.000,00 TL civarı. Milletvekili seçilip gittiği 24 Haziran’a kadar kaça çıktı, zannetmem ama kaça indi bilemiyoruz. Özellikle euro ile satın alınan ve ödemeleri devam eden tramvayların kur farkından borcu hayli artırdığını sanıyorum. Yok öyle değil diyen varsa bilgi verir, onu da yazarım sizler için.

Bu borç nasıl oldu? Tahir paraları KONYALI deyimiyle “nerelere sıvadı” diye soruyorsanız bir örnekle açıklayayım size. Ama sakın okumaktan sıkılıp yarıda bırakmayın. Sizlere mümkün olduğunca doğru anlatabilmek ve yalan yanlış yazmış olmamak için fazlaca gayret gösterdim. Siz de iyi analiz edebilirseniz bu örneğimi, ortada kalan bu borcun şaşırtıcı olmadığı anlayacaksınızdır.

SAYIŞTAY’ın 2017 raporunu okudum. BEDESTEN projesine dair olan kısmı da aşağıda açıklamaya çalıştım. Daha detaylı bilgi isteyenler için SAYIŞTAY’ın sayfasında raporun tamamı var. Vakti olanlara okumalarını tavsiye ederim.

İşte BEDESTEN projesinden SAYIŞTAY RAPORU’na yansıyanlar:

*V.0208 /B poz no’lu “Her Cins Sert Ağaç Kereste ile Her Nevi Ahşap İmalatta Kereste Bedeli” işinde yaklaşık maliyet fiyatını metreküp için 3.662,08 TL olarak belirlemişler. Müteahhit, ben bu işin metrekübünü 407,40 TL’ye yaparım demiş. İşin miktarı 220 metreküp. Yani bu iş yaptırılmış olsa, belediyenin 805.657,60 TL ödemeyi planladığı işi müteahhit 89.628,00 TL’ ye yapacak. Ama bu imalattan proje uygulanırken vazgeçilmiş.

*V.2006 poz no’lu “Kuru Meşe Ağacından Klasik Kapı veya Kepenk Kanadı Yapılması” işinde yaklaşık maliyet fiyatını metreküp için 693,40 TL olarak belirlemişler. Müteahhit, ben bu işin metrekübünü 203,70 TL’ye yaparım demiş. İşin miktarı 986 metreküp. Yani bu iş yaptırılmış olsa, belediyenin 683.692,40 TL ödemeyi planladığı işi müteahhit 200,848,20 TL’ ye yapacak. Ama bu imalattan proje uygulanırken vazgeçilmiş.

*V.1794 poz no’lu “Yeni Çıralı Çamdan Norm Kereste ile Ahşap Çatı Tamiri ve Tahkimi Yapılması” işinde yaklaşık maliyet fiyatını metreküp için 1.154,50 TL olarak belirlemişler. Müteahhit, ben bu işin metrekübünü 339,50 TL TL’ye yaparım demiş. İşin miktarı 272 metreküp. Yani bu iş yaptırılmış olsa, belediyenin 314.024,00 TL ödemeyi planladığı işi müteahhit 92.344,00 TL’ye yapacak. Ama bu imalattan proje uygulanırken vazgeçilmiş.

*21.220 poz no’lu “Çatı Örtüsü Altına Rendesiz Tahta Kaplama Yapılması” işinde yaklaşık maliyet fiyatını metrekare için 24,53 TL olarak belirlemişler. Müteahhit, ben bu işin metrekaresini  5,82 TL’ye yaparım demiş. İşin miktarı 14.268 metrekare. Yani bu iş yaptırılmış olsa, belediyenin 349.994,04 TL ödemeyi planladığı işi müteahhit 83.039,76 TL’ye yapacak. Ama bu imalattan proje uygulanırken vazgeçilmiş.

*19.023/1 poz no’lu “3 mm kalınlıkta plamoster esalı cam tülü taşıyıclı ve 3 mm kalınlıkta plamoster esaslı polyester keçe taşıyıcılı polimer bitümlü iki katlı su yalıtmı yapılması” işinde yaklaşık maliyet fiyatını metrekare için 24,46 TL olarak belirlemişler. Müteahhit, ben bu işin metrekaresini  5,82 TL’ye yaparım demiş. İşin miktarı 13.287 metrekare. Yani bu iş yaptırılmış olsa, belediyenin 325.000,02 TL ödemeyi planladığı işi müteahhit 77.330,34 TL’ye yapacak. Ama bu imalattan proje uygulanırken vazgeçilmiş.

Bu saydıklarım birer örnek.  Bu beş kalem işin haricinde, yaklaşık maliyete göre düşük fiyat verildiği halde hiç yapılmayan başka imalatlar da var.

Sözü edilen bu beş adet imalatın toplam yaklaşık maliyet tutarının 2.478.368,06 TL iken, müteahhidin bu işleri 543.190,30 TL teklif ettiğini; ancak bu imalatların projeden çıkarıldığını bir kenara yazalım. E ne güzel, para cepte kalmış diyorsanız bir de şu aşağıdaki satırlara bakın.

Diğer taraftan, yaklaşık maliyette tespit edilen fiyata göre çok yüksek fiyat verilip öngörülenden kat kat fazla imalat gerçekleştirilen kalemlerden büyük miktar teşkil eden imalatlar var. Bunlardan beş tanesini de sıralayayım sizin için.

*Projeye göre 111,02 metrekare alanda 27.581/MK poz nolu “200 kg çimento dozlu tesviye tabakası yapılması” işi yaptırılacak. Ama öyle olmuyor bu imalat bir anda 40.540,04 metrekareye yükseliyor. Kaba bir hesapla 400 kat. Lakin belediyenin metrekaresini yaklaşık maliyette 7,15 TL olarak hesapladığı işe müteahhidimiz metrekare başına 29,10 TL fiyat vermiş. Yani projeye göre bu iş kaleminde 793,80 TL’lik imalat planlanmışken ortaya 1.134.900,56 TL’lik bir ödeme gerektiren imalat çıkmış. Birim fiyata göre dört kat ama proje ile uygulama arasında doğan farka göre 1.430 kat.

* V.0333 poz nolu “Klasik ve basit demir parmaklık, demir kapı, camekan ve pencere sökülmesi” işine gelelim. Bu imalattan, projeye göre 2.720,00 metrekare yapılması planlanıyor. Uygulamaya gelince 26.756,99 metrekarelik bir imalat yaptırılıyor. Yaklaşık 10 kat. Yaklaşık maliyette metrekare başına 25,25 TL ödenmesi öngörlürken müteahhit bu imalatın metrekaresini 63,05 TL’den yapmayı taahht ediyor. İmalat yaptırılıyor. Projede bu imalata 68.680,00 TL ödenmesi planlanmışken ortaya çıkan fatura 1.616.729,55 TL. Metrekare bazında iki buçuk kat fiyat ve ödemede 23 kat fark oluşmuş.

* V.2105 poz nolu “Ahşap üzerine bot vernikle cila yapılması” işi de var projede. Toru topu 160 metrekarelik bir iş. Belediye yaklaşık maliyette 10,16 TL belirlemişken, müteahhit 38,80 TL’ye yaparım bu işi diyor. Sahada projenin uygulanması safhasında ortaya 61.453,93 metrekarelik bir imalat çıkıyor. Hal böyle olunca da projeye göre 1.625,60 TL yaklaşık maliyetli görülen işe tamı tamına 2.201.382,83 TL ödeme yapılıyor. Hesapladım; 1.354 katlık bir sapma olmuş.

*23.152 poz nolu “Kare ve dikdörtgen profillerle pencere ve kapı yapılması ve yerine konulması” işi de aynı türden. Projeye göre 189,79 kilogramlık bir iş, yaklaşık maliyeti kilogram başına 5,10 TL, müteahhidin teklifi kilogramı 17,46 TL ve yapılması planlanan iş 189,79 kilogramdan 41.231,62 kilograma çıkmış. Yani projeye göre yaklaşık maliyeti 967,93 TL olan imalata uygulama neticesinde 703.115,85 TL ödenmiş. Kaç kat? 727 kat.

*Projede toplamda 60 metrekarelik T-33.1.d poz nolu “Bozulan yol kaplamalarının (asfalt ) sökülmesi” işi var. Belediyemiz yaklaşık maliyette metrekare başına 11,07 TL’den 664,20 TL vererek bu iş kalemini yaptırmayı planlamış. Müteahhit metrekaresine 63,05 TL teklif vermiş. Projenin sahada uygulanmasında 9.067,65 metrekarelik işin yaptırılması gereği ortaya çıkmış. Bunun faturası da 561.301,26 TL olarak kesilmiş. 845 katlık bir projelendirme hatası.

Yukarıya alınan bu beş kalem haricinde, yaklaşık maliyette tespit edilen fiyata göre yüksek fiyat verilip öngörülenden çok daha fazla imalat gerçekleştirilen onlarca imalat daha bulunmaktadır.

Bu beş kalem imalata 6.217.430,05 TL ödenmiş. Projeye göre yaklaşık maliyete 72.731,53 TL yansıyan bir imalattan bahsediyorum. Kaç kat?

30.815.870,90 TL’ye ihale edilen “Bedesten Çarsısı Sağlıklaştırması İkmal İnşaatı” işi, %50’lik bir artışla gelen 15.404.803,90 TL ilave ile bitirilebilmiş. Yani 46.220.674,80 TL’ ye mal olmuş. Projeyi ve yaklaşık maliyeti hazırlarken paçalarından beceriksizlik akan belediyemiz, %50 artırımla işin bitirilmesini pek güzel hesaplamış ama. İşi bilenler %20’den fazla artış yapılamaz demesinler; çünkü bu iş Kültür Varlıkları İhale Yönetmeliği’ne göre ihaleye çıktığından %50’ye kadar artış olabiliyor. Yani Tahir dibine kadar sıyırmış iş artış miktarını.

SAYIŞTAY RAPORU’nun şu kısmını da ilave edeyim. Olur ya Tahir efendinin lehine bir cümle vardır da “niye onu yayımlamadın” diye laf etmesin.   “Her ne kadar, yaklaşık maliyete göre daha yüksek fiyat verildiği halde hiç yapılmayan veya öngörülen miktardan az yapılan iş kalemleri de bulunmakta ise de; bu kalemlerle gerçekleştirilmesi öngörülen miktarların yaklaşık maliyete etkilerinin son derece sınırlı olduğu görülmüştür. Dolayısıyla, yapılan iş ikmal inşaatı olmasına rağmen yaklaşık maliyete esas imalat miktarlarının gerçekçi tespit edilememesi ve yaptırılacağı ilan olunan imalatlarda veya imalat miktarlarında yüklenici lehine değişikliğe gidilmesi, ihtiyaçların daha uygun şartlarla sağlanarak, kamu kaynakların verimli kullanılması için mevzuatta yer verilen ihale sisteminden beklenen faydaların aksi sonuçlara yol açılmasına neden olmuştur. Nitekim sözleşme bedeli %50 artırılmış ve 15.404.803,90 TL tutarında ek sözleşme yapılarak iş bitirilmiştir.”

Bu yazdıklarım Tahir AKYÜREK’in sıralamam halinde dava konusu olacak pek çok vasıflarına bir örnek. SAYIŞTAY, estetik yönden bir denetim yapıyor olsaydı KILIÇASLAN KÖŞKÜ de yer alırdı raporlarında. Ne diyelim? Tahir geldi, geçti de ALLAH beterinden saklasın.

2017 yılında faiz giderlerini merak edenler de çıkabilir. 106.544.419,63 TL olarak gözüküyor. Yani 120.000 çocuğa daha bisiklet alabilirdi Uğur İbrahim amcaları. Ama dedik ya Tahir AKYÜREK kasanın dibini sıyırdığıyla goymuş gitmiş.

 

Yazarın KONYA KONSORSİYUMU isimli yazısını okumak için TIKLAYINIZ

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

13 Yorum