Otizmli çocuklar için yeni eğitim yöntemi: İnsansı robot Pepper

Otizmli çocuklar için yeni eğitim yöntemi: İnsansı robot Pepper
Fırat Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Zülfü Genç öncülüğünde otizmli çocuklarının eğitimi ve duyguların tanımaları için insansı robot "Pepper" geliştirildi.

Fırat Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Zülfü Genç öncülüğünde otizmli çocuklarının eğitimi ve duyguların tanımaları için insansı robot "Pepper" geliştirildi. İnsanlarla iletişim kurabilen, soruları yanıtlayabilen ve duygularını anlayabilen ona göre değişik reaksiyonlar verebilen robot Pepper, büyük ilgi çekti.

iha-20240122aw125242-7.jpg

Fırat Üniversitesi Doç. Dr. Zülfü Genç tarafından TUBİTAK 4008 kapsamında"Robot Arkadaşımla Duyguları Tanıyorum, Legolarla İnşa Ediyorum" Projesi hayata geçirildi. Öncülüğünde Genç'in yaptığı projeye, İstanbul Teknik, Yeditepe, Hacettepe ve Cumhuriyet üniversiteleri olmak üzere kapsamında uzman birçok akademisyen destek verdi. Proje kapsamında insanlarla iletişim sağlayanbilen, soruları yanıtlayabilen ve duygularını anlayarak ona göre değişik yanıtlar verebilen insansı robot "Pepper" geliştirildi. Projede, duyguları anlama ve ifade etme maksadında problem yaşayan Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) çocuklara Pepper ile duygu eğitimi verilmesi düşünülüyor. Toplumda otizmli çocukların sayısının giderek arttığını ve buna bir önlem olabilmek adına çocukların daha iyi öğrenmelerini sağlayabilmek için projeyi hayata geçirdiklerini dile getiren Doç. Dr. Genç, yapılan araştırmalarda da otizmli çocukların öğretmenlerinden farklı olarak robotlarla daha fazla sosyal iletişim içinde olduğunu söyledi. Otizmli çocukların en önemli problemlerinden birisinin de sosyal beceri ve insanlarla kaynaşma olduğunu belirten Genç, bu tarz problemleri robot aracılığı çözmek için umut vadeden sonuçlar elde ettiklerini ifade etti.

BU ROBOT İNSANLARLA İLETİŞİM KURABİLİYOR

2 senedir insansı robotlarla ilgili araştırmalar geliştirdiklerini belirten Genç, "Özellikle otizmli çocukların eğitimiyle ilgili 2 çalışmayı hayata geçirdik. Bugün itibariyle TUBİTAK 4008 kapsamında engelli bireylere yönelik olan kapsayıcı toplum uygulamaları çerçevesinde "Robot Arkadaşımla Duyguları Tanıyorum, Legolarla İnşa Ediyorum" Projemizi bugün itibariyle harekete geçiriyoruz. Teknolojik gelişmeler, çok hızlı bir şekilde ilerliyor. Yapay zekanın hayatımıza katılmasıyla beraber cihazların da akıllı özellikler sergilediklerini görüyoruz. Bu robot da insanlarla iletişim kurabiliyor. İnsanların sorularını yanıtlayabiliyor. Duygularını anlayabiliyor ve ona göre değişik yanıtlar verebiliyor. Bu tamamen bizim programlama becerilerimizle ilgilidir. Robotu hemen tüm sosyal alanlar kullanabilecek şekilde ayarlayabiliyoruz. Yakın bir vakitte belki de bir öğretmenin yerini alamayacak ama öğretmene destekleyici olarak sınıf ortamlarında bu robotları görebilirsiniz. Diğer birçok endüstride robotlar bulunuyor. Bizim buradaki maksadımız eğitim kapsamında yararlanabilmek. Şu anda bu sonuçlar, robotların çocukların gelecek yaşamlarında önemli bir parçası olabileceğini görüyoruz. Toplumumuzda çok fazla yaşlı birey var. Yaşlı bireyler genelde yalnız hayat sürdürüyorlar Onlara da temel destek verecek, bir arkadaş gibi yaklaşabilecek robotların da yakın bir vakitte hayatımızda olabileceğini tahmin ediyoruz" dedi.

iha-20240122aw125242-1.jpg

ÇOCUKLARIN İNSANSI ROBOTLARLA DAHA FAZLA SOSYAL İLETİŞİM KURDUKLARINI GÖRDÜK

Projeye Türkiye'nin birçok üniversitelerinden önemli öğretim üyelerinin destek verdiğini aktaran Genç, "İstanbul Teknik Üniversitesi, Yeditepe Üniversitesi, Kocatepe Üniversitesinden yapay zeka ve otizm bölümünde uzman hocalar eşlik ediyor. Üniversitemiz bu anlamda önemli projelere imza atıyor. İnsansı robotla ilgili önemli yatırımlar yapıyoruz. Toplumumuzda otizmli çocukların sayısı giderek artmaktadır. Buna bir önlem yapmak adına çocukların daha iyi öğrenmelerinde yardımcı olacak çözümler arıyoruz. Yaptığımız araştırmalarda da gördük ki otizmli çocukların insansı robotla yapılan çalışmalara karşı ilgili oldukları, öğretmenlerden farklı olarak robotlarla daha fazla sosyal iletişim kurduklarını fark ettik. Bu iki paralel yürüyen çalışma kapsamında matematik becerilerinde gelişim olduğunu fark ettik. Aynı zamanda bu çocukların en önemli sorunları sosyal beceri ve insanlarla kaynaşma. Bu tarz problemleri robot aracılığı çözmek için çok umut vadeden sonuçlar elde ettik. Çalışmalarımızı daha geniş kapsamlı toplumsal olarak bir yarara dönüştürmek için sürdürmek istiyoruz" diye konuştu.

Kaynak:İhlas Haber Ajansı

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,çok uzun ve ilgili içerikle alakasız,
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.