Otopark yönetmeliği için geri sayım başladı

Otopark yönetmeliği için  geri sayım başladı
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, yeni otopark yönetmeliğinin hazırlıklarını tamamladı. Yönetmelik 31 mart 2021’de yürürlüğe girecek

Büyükşehirlerde yaşanan otopark sıkıntısına çare olarak geliştirilen otopark yönetmeliğinin hazırlıkları tamamlandı. Daha önce yedi kez ertelenen yönetmelik 31 Mart 2021’de resmen yürürlüğe girecek. Konu hakkında Pusula’ya özel açıklamalar yapan Konya Mimarlar Odası Başkanı Armağan Güleç Korumaz otopark yönetmeliği ile ilgili önerilerini paylaştı. İmar planların çoğunun bittiği yerde bölge otoparkı yapılamayacağını söyleyen Korumaz, “Şuan da imar planları yapıldı ve bitti. Bölge otoparklarının yeri imar planlarında belli olmalıydı. Bu yönetmelik yürürlüğe konulursa mecburen bu planlarda revizyon gerekecek. Ya da bir diğer madde de şöyle diyor, ‘Eğer parselinizde otopark ihtiyacını karşılayamıyorsanız bodrum katta, bodrum katta karşılayamıyorsanız arka bahçe ya da yan bahçede, orada da imkan yoksa komşu bahçede yapılacak’ şimdi siz komşu parselde oturan birisi olsanız yan apartmanın otoparkının sizin parselinize yapılmasını ister misiniz? Yönetmelikte böyle bir durum da ortak otopark yapılabilir deniliyor. Biz bu konuda da büyük anlaşmazlıklar çıkacağını düşünüyoruz” dedi.

MEKANİK ASANSÖRLER MALİYETLİ

Yönetmelikteki mekanik otoparklardan da bahseden Korumaz, “Şehir merkezinde ikamet eden insanlar için biliyorsunuz komşu parsel kavramı da olmayabiliyor. Çünkü evinizin yanında bir iş merkezi ya da kamu binası olma olasılığı yüksek. Yönetmelikte Bu gibi durumlarda asansörlü mekanik otopark yapılabileceği söyleniyor. Böyle bir şey elbette ki büyük bir maliyet gerektiriyor. Ayrıca merkezde böylesi bir otopark için alan olmayabilir. Mekanik ve taşıt asansörlerinin düzenli servis bakım maliyetleri de konut maliyetlerine yansıyacak ve bu da üretimi olumsuz etkileyecek” diye konuştu.

İSTER İSTEMEZ KONUTTA FİYAT ARTACAK

Korumaz, “Mesela şöyle bir madde var. ‘Binayı yapıldığı zaman altına iki kat bodrumla otopark sorununu çözmeniz gerekiyor’ diyor. Peki, buna zemin müsaade etmiyorsa nasıl yapacağız? Otopark maliyetli bir şey ve özellikle toprak altına indikçe maliyet artıyor. Bu da daire ve konut fiyatlarına yansıyacak. İster istemez konutta fiyat artacak. Belediyenin öncelikli olarak yol güzergâhlarında park edilecek alanları belirlemesi lazım. Ondan sonra bölge otoparkı diyorsa eğer bölge otopark alanlarını belirlemesi lazım. Merkezde de bir alanı belirleyip yapı varsa yıkıp otopark haline getirmesi lazım. O zamanda mülk sahiplerine belirli miktarda ödeme yapması gerekiyor. Onlardan otopark bedeli alması gerekiyor. Belediye benim arsamı otopark yapmak istese nasıl bir düzenlemeye gidecek? Bu uygulama kamulaşma bedellerini yükseltecek. Bunun için şehirde bir altyapı olması gerekirdi” şeklinde konuştu.

HER ŞEHRİN TOPOGRAFYASI FARKLI

Bu konunun diğer illerin her birinde de farklı farklı sonuçlar doğurabileceğini söyleyen Korumaz, “Biz bunu bir de Konya için konuşuyoruz. Diğer şehirlerin topografyası, arazi şartı farklı. Mesela yer altı suyunun zemine yakın olduğu yerlerde bodrum kat nasıl yapacaksınız? O zamanda yer altı suyunu uzaklaştıralım zemini güçlendirelim diyelim. Bu da artan maliyet demek. Yani sizin 200 bin liraya alacağınız bir evi siz 300-350 bin liralara mal edeceksiniz. Dolayısıyla bu uygulama konut maliyetinde ciddi bir artış meydana getirecek. Mesela yönetmeliğe göre her daire için bir araçlık zorunlu otopark olacak. Ama her daire için bir otopark yaptığınızda sayı inanılmaz bir şekilde artıyor. Dolayısıyla bunda da metrekare sınırlaması getirilmesi gerekiyor. Bizim önerimiz, 90 metrekarenin altındaki iki daire için bir otopark ve 90-200 metrekare aralığında her daireye bir otopark olabilir. Ama 200 metrekareyi geçtikten sonra belirli metrekareleri geçtikten sonra bir otopark ilave edilebilir. 90 metrekarenin altındaki stüdyo dairelerle 200 metrekarenin üzerindeki daireleri bir tutamazsın. Orada bir katsayı dengesi olması lazım. Çünkü arada metrekare bazında bir fark var” dedi.

TİCARET İÇİN AYRILAN KATA OTOPARK YAPILSIN

Evlerin zemin katlarının iş yeri olarak değil de otopark olarak kullanabileceğini belirten Korumaz, “Zemin katları ticarete ayırmak yerine otopark olarak ayırabilirsiniz. Ne bodruma inersiniz ne de bahçeye çıkarsınız. Yönetmelikte bodruma otopark yapılamıyorsa komşu parsele geçin değil de kendi parselinde ticaret için ayrılan kata otopark yapın maddesi olmalı. Bunun en azından biraz esnek bırakılması gerekiliyor. Ticaretin geliri fazla olduğu için zemin katları ticarete ayırıyorlar. Bu uygulama biraz esnek olabilmeli ki mimar da tasarımsal anlamda çözüm üretebilsin.  Hala yönetmeliğin düzenlenmesi gereken yerleri var. Uygulamaya geçmeden bahsettiğimiz sorunlar yönetmelikte daha net bir şekilde açıklanırsa hem ilgili idarelerin hem mülk sahiplerin hem de mimarların öngörüsü olur. Şuan mimarlar yönetmelik öncesi projelerini yetiştirmeye çalışıyor. Çünkü yönetmelikte sorun çıkacak.  Mimarlar Odası olarak yönetmeliğin tekrar ele alınması ve belirsizliklerin giderilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Yönetmelik tekrar masaya yatırılmalı. Önerilerimizi ilgili kurumlara göndereceğiz” şeklinde konuştu.

BULUT: BUNU ÇOK GEREKLİ VE ELZEM GÖRÜYORUM

İnsanların yaşam standardı yükseldikçe araba sayısının da arttığını ifade eden Konya Müteahhitler Birliği (KOMÜT) Başkanı Adem Bulut, “Arabaların çoğalması ile birlikte bahçeler, parklar, yollar arabadan geçilmez hale geldi. Bu şehirlerin yapısına göre veya bölge bölge de değişebiliyor ama yeni yapılan yerlerde her daire için bir tane ya da iki daireye bir tane olacak şekilde bir otopark sistemi olmalı diye düşünüyorum. Bunu çok gerekli ve elzem görüyorum. Mimari açıdan da büyük bir sıkıntı doğuracağını düşünmüyorum. Mimarlar da yönetmeliğe bağlı çözümler üreteceklerdir. Tabi burada maliyetten kaçınılmaması gerekiyor ki güzel otoparklar çıkabilsin. Sadece mekanik otoparkların çok işlevsel olabileceğini düşünmüyorum. Hem maliyet anlamında hem de yapılış süreci anlamında mekanik otopark sistemi tam oturtulamayabilir. Ama artıları daha çok olduğu için bence bir an önce yürürlüğe girsin” dedi.

Kaynak:Pusula Haber

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,çok uzun ve ilgili içerikle alakasız,
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.