TIR’ların mevsimsel ve rutin bakımları ihmal edilmemeli
Gün içerisinde yüzlerce kilometre yol yapan TIR’ların mevsimsel ve rutin bakımlarının ihmal edilmemesi gerektiğini aktaran Koca Mehmet Özel Ford Servisi Sahibi Ali Uçarok, “Sıcak bir yaz dönemi yaşıyoruz. Bu dönemlerde lastik ve frenlerin kontrolleri önemli. Yağ ve diğer kontroller eğer yapılmazsa TIR sahibine zarar. Ama lastik ve frenlerin bakımları yapılmazsa Allah korusun diğer insanlara zarar” dedi.
Her araçta olduğu gibi ağır vasıtalarda da periyodik bakımların aksatılmaması, aracın performansını ve kullanım ömrünü etkilemektedir. Kaza durumlarında ağır can ve mal kayıplarına sebep olan ağır TIR ve kamyon gibi ağır vasıtaların araç bakımları, sağlam araç parçaları ve aksamlarının önemi es geçilemez.
Ağır vasıtaların rutin ve mevsimsel bakımlarının önemini gazetemize anlatan Koca Mehmet Özel Ford Servisi Sahibi Ali Uçarok, “Her araçta olduğu gibi TIR’larda da kilometrede yada yıl dolduğu zaman rutin yağ bakımları olur. Bu da her TIR’a göre değişmekte. 30 binde bakım isteyen var. 60 binde ve 120 bin kilometrede bakım isteyen var. Yeni model araçlar yeni nesil yağ kullandığı için 120 binde yada 1 yılda bakımlarının yapılması gerekiyor. Sezon başlarında kışlık ve yazlık bakımlarının yapılması çok önemli. Bizim araçlarımız yolda arıza yapıp kaldığı zaman çekici gelir aracın kafasını alır gider. Yükü almaz. O yükler yeri geliyor birkaç milyon lira değerinde oluyor. Bu nedenle ihmal edilmemeli. Frenlerin ekstra olarak hava akım kontrollerinin yapılması gerekiyor. Sıcak bir yaz dönemi yaşıyoruz. Bu dönemlerde lastik ve frenlerin kontrolleri önemli. Bu yağ ve diğer kontroller eğer yapılmazsa TIR sahibine zarar. Ama lastik ve frenlerin bakımları yapılmazsa Allah korusun diğer insanlara zarar” dedi.
YENİ NESİL TIRLARDA EKSTRA FREN SİSTEMLERİ MEVCUT
TIR’larda frenler haricinde ekstra aracı durdurmak için sistemlerin olduğunu ifade eden Uçarok, “Bunlar retarder ve intarder sistemleri. Elektrik gücü ile sıkarak yada şanzımandan ekstra güçle sıkarak frenleme yaptırır. Retarder sistemi bulunan araçlarda fren harici motoru frenleyen balata sistemi var. Onlar genellikle fren kullanmıyorlar. Retarderi çektiği zaman motoru frenlettiriyor. Tekerlerden bağımsız çalışan bir şey. Yenilerde bu sistemler var. Eskilerde yok. Genelde kaza yapan araçların büyük bir oranı eski model. Bu nedenle eski model araçların bakımlarının çok daha sık yapılması gerekiyor. Fren çok kullanıldığı için balata belirli bir süreden sonra tutmamaya başlıyor. Sürekli sürtünmeden kaynaklı ısınıyor” diye konuştu.
HER UZUN YOLDA ŞOFÖR ARACINI KONTROL ETMELİ
Sanayiden ziyade şoförlerin araçlarına kendilerinin de bakım yapması gerektiğini aktaran Uçarok, “Araç her uzun yol yaptığında kabini kaldırıp gözle genel bir kontrol, hava ve yağ kaçağı var mı bunları şoförün kendisinin kontrol etmesi gerekiyor. Bu araçlar gün içerisinde yüzlerce kilometre yol yapan vasıtalar. Bazı araçlarda yedek şoför bulunuyor yedekli çalışılıyor. Tabi ki bu araçlar yıpranacak. Bu nedenle ilk tamirci şofördür. Şoför arabasını dinleyecek, sıkıntısı var mı kontrol edecek. Birde kullanımda da sıkıntılarla çok karşılaşıyoruz. Rampada aracın 5’inci viteste gitmesi gerekirken boşa alan şoförler var. Bunu da şöyle düşünelim. Elinizde büyük bir tekerlek var. Bununla rampa iniyorsunuz. Bu tekerleği kontrolünüzde yavaş yavaş yuvarlamak mı daha güvenli, yoksa tekerleği rampadan bırakmak mı. O tekerleği rampadan bıraktıktan sonra durdurmak için önüne geçsen dahi durduramazsın. Bu da böyle bir şey” ifadelerini kullandı.
ARACIN YÜK KAPASİTESİ FREN SİSTEMİNİ ETKİLER
TIR’larda yaşanan fren patlaması olayı hakkında da bilgilendirme yapan Uçarok şu şekilde konuştu: “Fren patlaması 2 farklı şekilde olabilir. Biri hava boşalmasından dolayı olur. Ağır vasıtalarda frenler hidrolik ve hava sistemi ile tutar. Bu havanın boşalmasına fren patlaması denir. İkincisi ise balatalar bittiğinde, hidrolikte yağ kaçağı olduğu zaman fren tutmaz. Fren patladı denildiğinde bir yerin patladığı anlaşılmaz. Genelleyici terim kullanılır. Ağır vasıtalarda frenlerin tutup, tutmamasında araçtaki yük miktarı da çok önemi. Kırkayak, 10 teker, çekici TIR, çift çeker diye adlandırdığımız ağır vasıta çeşitleri var. Bunların hepsinin tonaj kapasiteleri var. Bu kapasitelere uyulursa genelde bir sorun yaşanmaz. Aracın alabileceği maksimum ağırlık 10 ton ise, sen o araca 15 ton yüklersen fren bir yerden sonra tutmayacaktır. Mehmet Günnar
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.