Hüseyin Akıncı

Hüseyin Akıncı

Yazarın Tüm Yazıları >

Acenteler Eriyor

A+A-

Sevgili okurlarım bugün sigorta sektöründeki lokomotif olan acentelerin erimeye başladığından bahsedeceğim, ülke genelinde acenteler olarak çeşitli sivil toplum kuruluşları vasıtası ile muhtelif platformlarda yaşadığımız sıkıntıları biz değerli okuyucularımla paylaşmak bu konuda sizleri bilgilendirmek istiyorum. 03/06/2007 yılında büyük umut ve beklentimiz olan 5648 sayılı yasa TBMM’den geçti. Mesleki faaliyetlerimizde kanunsuz geçen 13 yıldan sonra kangren olan birçok sorun çözülecekti. En önemli sorun, sigorta acenteliği faaliyetinde bulunan kişi ya da kuruluşların başka bir mesleki faaliyette bulunamamasıdır ki buna bir itiraz da olmamıştır. Ancak bizlerin işine ortak olan muhtelif kurumlar var ki bunlar, bankalar, vakıflar, kooperatifler, otomotiv plazaları, muhasebeciler, PTT vs… Bu kurumlar ekonomideki güçlerini eşit olmayan dengeler olarak kullanmaktadırlar.

Özellikle banka ile ticari münasebeti olan, KOBİ, birey veya sanayi kuruluşlarına, kredi münasebeti ile sigorta poliçelerinin kendileri tarafından yapılma şartını koşul olarak öne sürmektedirler. Hasar anında ise hizmeti biz acentelerden beklemektedirler. Son dönemde ilan broşür ve yazılı basında tanıtımlara kadar taşınmıştır. Bizlerde bu ülkede kuruşuna kadar vergisini veren TOBB’un çatısı altındaki tacirleriz. Böylesi bir dengesiz güç kullanımının olduğu ticari bir ortamda ticari yaşantımızı sürdürebilmemiz imkansız hale gelmiştir.

Bankaların bireysel işlerdeki sigorta poliçe iştahı ve talepleri tüketiciye resmen tehdit boyutuna varmıştır. Teknoloji ve bilişimdeki gelişmeler sonucunda kimlik ve adres bilgilerinin bilgisayar takibinden dolayı kredi kartı kullanan tüm bireyler hakkında bankalarda tüketicinin tüm bilgileri mevcut olduğu için kurdukları callcenterlarla, tüketiciler telefonla aranarak yalan yanlış bilgilerle muhtelif sigortalar insanlara kapılmakta, hatta zor kullanmaktalarda diyebiliriz. Bu ve benzeri sorunları çeşitli isimlerle var olan kooperatiflerde yapmaktadırlar, çiftçimiz esnafımız yine tohum ve kredi münasebetinden dolayı kooperatiflere göbeğinden bağlanmıştır. Bu bağımlılıklarda diyebilirsiniz ki hiçbir tüketici, KOBİ, birey, sanayici sigorta poliçesini söz konusu kurumlara değil diledikleri yere yaptırabilirler.

Bununla ilgili mevzuatlar ve yasal yaptırımlar var, bir de bu ekonomik gücün verdiği zorlama veya yaptırımlar yetmiyormuş gibi esas yaptıkları işi tüketici nezdinde daha sempatik göstermek için benzin alana, kargosunu bizden gönderene, araç alımlarında markaya özel kasko, kredi kartı kullanımında özel ferdi kaza sigortası gibi zorlama kampanyalar yapmaktadırlar. Ki sigortacılık hesap tekniğine ters bir durum söz konusudur. Hasar esnasında ise söz konusu işyerinin esas olması gereken teminat bedelinin çok altında. Şayet söz konusu ferdi kaza ise kişinin gerçek riski belirlenmeden tanzim edilmesinden dolayı gerçek mağduriyeti tazmin edememesi, tüketicilerimizin mağduriyetine sebep olduğu yetmiyormuş gibi toplum algısında, sigortacılık mesleğinin karalanmasına itibarimizin iki paralık olmasına sebep olmaktadırlar. Yukarıda bahsettiğim kurum veya kuruluşlar mesleki faaliyetimize musallat olmuş ellerindeki ekonomik gücü kullanarak erimemize piyasadan yok oluşumuzu hızlandırmaktadırlar. Bizler acenteler olarak başka kazanç elde eden kurum ve kuruluşların sigorta acenteliği yapmalarına karşı var gücümüzle karşı durmaktayız. Bunun haksızlık olduğuna hâksiz rekabet olduğuna inanmaktayız. Sizlerden aldığımız tepkiler de bunu kanıtlamaktadır.

Başka kurum ve kuruluşların sigortacılık isini yapması ülkemize ve yüce Türk halkına zarar vermektedir. Sadece işi sigortacılık olan acentelerin bu işi yapması istihdamı artıracak, bilgi ve beceriyi refahı artıracaktır… Siz sevgili okurlarımızdan ricamız Konya’da çalışan Konya için çalışan acente arkadaşlarımızı koruyup kollamanızdır. Sizleri zorla sigorta yapmaya çalışan kurumlara öncelikle kendi işlerini layıkıyla yapmalarını bu işleri sigorta acentelerine bırakmalarını tavsiye ediniz. Memnun sigorta müşterisinin çok az sayıda anısını eşine dostuna anlattığı sigortayla ilgili kotu anısı olan her tüketici çok sayıda insana sigorta ve sigortacıyı kötülemektedir. Burada iyi şirket kötü şirket ayrımının acenteler tarafından yapılarak hasarı zamanında ve eksiksiz ödeyen şirketlerle çalışılmalı, acentelerin müşterilerine yapabileceği en büyük iyiliktir. Sigorta konusunda sıkıntısı olan tüketicinin www.sigortacilik.gov.tr adresinde tüketici bölümüne müracaat edebilirler. Saygılarımla. Kazasız günler dilerim…

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT