Ali Korhan Bülbül
Eğitimde dijital okuryazarlık
- 21 .yüzyılda bilgiye ulaşmanın yolları köklü bir değişim geçirmiş, dijital teknolojiler hayatın her alanına nüfuz etmiştir. Bu dönüşümden en çok etkilenen alanlardan biri de eğitimdir. Geleneksel öğretim modelleri yerini dijital araçlarla desteklenen, çok yönlü ve interaktif bir yapıya bırakmaktadır. Bu dönüşümün merkezinde ise dijital okuryazarlık^ almaktadır. Eğitim sisteminin başarısı, bireylerin dijital dünyada bilgiyi etkin, güvenli ve bilinçli bir şekilde kullanma becerisine doğrudan bağlı hale gelmiştir.
- Dijital okuryazarlık; eğitimin kalitesini bir bütün halinde tamamlayan, bilgiyi işlemeyi daha kolay hale getiren ve öğrenme sürecini daha kalıcı hâle getiren bir okuryazarlık şeklidir. Öğrencilerin bilgiyi işlemeleri ve kullanmaları için dijital okuryazarlık becerilerine sahip olmalarıgerekir. Böyle bir durumda dijital okuryazarlık amacına ulaşır ve işlevini yerine getirir. Dijital okuryazarlık eğitimin kalitesini arttırmada tamamlayıcı bir role sahiptir. Görsel, işitsel ve yazılı materyalleri eleştirel bir gözle değerlendiren bireyler, öğrenme süreçlerini de bu duruma göre düzenlerler.
Dijital okuryazarlık, bireylerin dijital teknolojileri kullanarak bilgiye erişme, bilgiyi analiz etme, değerlendirme, üretme ve paylaşma becerilerini kapsar. Sadece teknolojik araçları kullanmayı değil, aynı zamanda eleştirel düşünmeyi, dijital güvenliği, etik kurallara uygun davranmayı ve çevrimiçi ortamda sorumluluk sahibi bir birey olmayı da içerir.
Eğitimde Dijital Okuryazarlığın Önemi
- Bilgiye Erişim ve Eleştirel Düşünme: Günümüzde öğrenciler internet aracılığıyla sınırsız bilgiye ulaşabilmektedir. Ancak bu bilgilerin doğruluğunu ayırt edebilme, kaynakların güvenilirliğini değerlendirme ve analiz etme becerisi dijital okuryazarlığın temel taşlarındandır. Bilginin daha güvenilir ve doğru olması için öğrencilerin dijital okuryazarlık becerilerini kazanması gerekir. Bilginin doğru ya da yanlış olmasını ayırt etmek ve doğru bilgiyi kazanmak için dijital okuryazarlığın yaygınlaştırılması şarttır.
- Öğrenme Süreçlerini Zenginleştirme: Eğitimde dijital okuryazarlık, öğrencilerin e- qkitaplar, videolar, simülasyonlar, çevrimiçi kurslar ve etkileşimli uygulamalarla öğrenmelerini daha derin ve kalıcı hâle getirmelerini sağlar. Bu da farklı öğrenme stillerine hitap eden kişiselleştirilmiş eğitim imkânlarını beraberinde getirir.
Kişiselleştirilmiş eğitim imkânları öğrencilerin daha kalıcı bir şekilde öğrenmelerine olanak tanır. Bu sayede kazandırılması gereken beceriler daha derin ve anlamlı hâle gelir.
- Katılım ve Üretkenlik:
Dijital okuryazar bireyler yalnızca bilgi tüketicisi değil, aynı zamanda içerik üreticisi olurlar. Bloglar yazabilir, videolar hazırlayabilir, forumlarda fikir alışverişine katılabilirler. Bu da öğrenmenin pasif bir süreç olmaktan çıkarak aktif bir katılıma dönüşmesini sağlar. Aktif katliama dayanan öğrenme süreci bilginin daha kalıcı hâle gelmesini ve işlevsel olarak kullanılmasını sağlar.
- Güvenli Internet Kullanımı ve Etik Davranış: Dijital okuryazarlık, öğrencilerin siber zorbalık, sahte haberler, kişisel verilerin korunması gibi kritik konularda bilinçli hareket etmesini sağlar. Ayrıca dijital dünyada etik kurallara uygun davranmanın önemini kavratır. Siber zorbalık, sahte haberler ve kişisel verilerin korunması noktasında dijital okuryazarlık bireylerin daha analitik ve eleştirel düşünmelerini sağlar. Etik bir bilinç seviyesi kazanmalarına yardımcı olur.
- Eşitsizliklerin Azaltılması:
Dijital okuryazarlığın eğitim yoluyla yaygınlaştırılması, dijital uçurumun kapanmasına yardımcı olur. Sosyoekonomik farklılıkların dijital bilgiye erişimde yaratacağı dezavantajlar, okul ortamında sağlanacak dijital eğitimle azaltılabilir. Bireyler sahip olduğu sosyoekonomik farklılıklar dijital okuryazarlıkla daha az hale getirilerek, aradaki uçurum ortadan kaldırılmış olur.
Eğitim Politikalarında Dijital Okuryazarlık
Milli eğitim politikaları, dijital okuryazarlığın eğitim programlarına entegre edilmesini zorunlu kılmaktadır. Öğretmenlerin bu konuda hizmet içi eğitimlerle desteklenmesi, okullarda teknolojik altyapının güçlendirilmesi ve müfredatlara dijital içeriklerin dâhil edilmesi temel gereklilikler arasında yer almaktadır.
Dijital okuryazarlık, bireyin dijital çağda başarılı olabilmesi için temel bir yaşam becerisidir. Eğitim sistemi, öğrencileri yalnızca akademik bilgiyle değil; aynı zamanda dijital ortamda bilinçli, etik, yaratıcı ve eleştirel düşünen bireyler olarak yetiştirmeyi hedeflemelidir. Dijital okuryazarlığın yaygınlaştırılması, bireylerin geleceğin toplumu ve iş dünyasında daha etkin, üretken ve özgüvenli bir şekilde yer almalarını sağlayacaktır.
Dijital okuryazarlık aynı zamanda bilgiye erişme kolay hale getiren bir niteliğe sahiptir. Her türdeki bilgiyi kolayca analiz eden bireyler, bilgiyi işlemeyi ve onu doğru yerde kullanmayı bilirler. Bu da dijital okuryazarlığın sağladığı katkının bir örneğidir.
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.