Mustafa Balkan (Tarih Yazıları)

Mustafa Balkan (Tarih Yazıları)

Ahşap sanatının mükemmel abidesi: HİSARLIK CÂMİSİ

Ahşap sanatının mükemmel abidesi: HİSARLIK CÂMİSİ

TARİHE YOLCULUK (281)

Hisarlık (Asarlık) Camisi’nin, 19. Yüzyılda Şamlı bir usta tarafından inşa edildiği sanılıyor. Hisarlık Câmiî, Türkistan, Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde devam eden ahşap cami geleneğinin, Anadolu'daki en önemli örneklerinden biri. 

 

Akdeniz bölgesi sınırları içinde 27 bin nüfusu, 1.150 metre rakımı ve 1.489 km2’lik yüzölçümü ile Konya’nın en eski ilçelerinden olan Bozkır, Torosların İç Anadolu eteklerinde kurulu tarihi dopdolu bir şehir.

Bu eski yerleşim yerine hayat veren Çarşamba çayı ile kekik ve çam kokulu koyaklarında dinlenilen Bozkır’ın tarihî camileri arasında en güzeli, en muhteşemi Hisarlık (Asarlık) Camisi’dir. Ahşaptan yapılma camiler arasında Beyşehir’deki Eşerefoğlu Camisi, nasıl dünya’daki diğer ahşap mabedler arasında nadide bir güzelliğe sahipse; Hisarlık Camisi de; içini gezdiğiniz ve iki rekât şükür namazı eda ettiğinizde bir başka güzellikte gözleri kamaştırıyor. Bu mabedimiz uzun zaman bakımsızlıktan neredeyse yıkılma tehlikesiyle karşı karşıya kalmıştı. 2007’nin ocak ayında başlayan tamirat ve onarım ve bakımdan sonra son derece güzel hale getirilen ve Bozkır’ın Hisarlık Beldesinde (mahallesinde) bulunan Hisarlık Câmiî, Hicri 1282’de inşa edilmiş. Mülkiyeti Vakıflar Genel Müdürlüğü’nde olan caminin banisi bilinmemekte.

hisarlik-camisi-1.jpg

Caminin son derece işlemeli ahşaptan yapılma kapısının yan tarafında asılı levhada, cami hakkında şu bilgiler yer alıyor:

“Caminin süslemelerini Bağdatlı İsmail Usta tarafından yapılmıştır. Ahşap işçiliğin mükemmelliği ve duvar freskleri sanat güzelliği bakımından ayrı bir önem taşır. Caminin bütün duvarları eğilmiş tuba dalları, selvi ağaçları, gemiler, silahlar, bir vazodan fışkıran çiçek motifleri ve sulu boya resimleri ile süslenmiştir. Fresklerin hazırlanmasında kaynamış bezir, bal ve kökboyaları kullanılmıştır. Caminin ahşap işçiliği son derece mükemmeldir. Türk sanatına belli dönem damgasını vurmuş olan Barok devri sanatının şahikasına ulaştığını görürüz. Güdük tek minaresi sarı por taştan, tek şerefeli olarak ve sekizgen kaide üzerinde yükselir. Dışarıya açık üst pencereleri kafes, yılsız biçiminde yeni eğri kesim tekniğinde hazırlanmıştır. İçeride ikinci kat olarak kullanılan çıkmalar, minber yerleri hep oyma ve eğri kesim tekniğinde üzerleri boyalı olarak yapılmıştır. Mihrap içi alçı ile doldurulmuş, kenar pervazları cami içindeki Barok sanatıyla birleştirilmiştir.”

Bu güzel caminin iç ve dış ahşap aksamı, parçalı tavan göbekleri, hanımlar mahfili göz dolduruyor. Tarihî caminin yanında iki caminin daha yapılması, tarihî ahşap caminin ibadete kapalı tutulduğu, fakat ziyaretçilere açık olduğunu da buraya not olarak düşüyoruz.

 

YARIN: Bozkır’ın çalışkan belediye başkanı İbrahim Gün’ün icraatları.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,çok uzun ve ilgili içerikle alakasız,
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.
1 Yorum
Mustafa Balkan (Tarih Yazıları) Arşivi
SON YAZILAR