Rasim Atalay

Rasim Atalay

Bastırın bizim vekiller!

Bastırın bizim vekiller!

Türkiye Cumhuriyeti Strateji ve Bütçe Başkanlığı, birkaç gün önce Türkiye’nin 2025 Yılı Yatırım Programı’nı açıkladı…

2025 Yılı Yatırım Programı, On İkinci Kalkınma Planında, 2025-2027 Orta Vadeli Programında ve 2025 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programında öngörülen hedefler doğrultusunda hazırlanarak Resmi Gazete’de yayımlandı.

Bu prgoramda; Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri, Özel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri, Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar, kamu payı yüzde 50'nin üzerindeki İktisadi Devlet Teşekkülleri ve Kamu İktisadi Kuruluşları ile bunların bağlı ortaklıkları, Özelleştirme Kapsamına Alınan Kuruluşlar, Sosyal Güvenlik Kurumları, Döner Sermayeli Kuruluşlar, İller Bankası, dış proje kredisi kullanan Büyükşehir Belediyeleri ile diğer belediyeler tarafından gerçekleştirilecek yatırım projeleri sektör bazlı düzenlenerek ayrılan yatırım bütçelerine ilişkin tüm detaylara yer verildi.

Etüt projeler, devam eden projeler, yeni projeler olarak ayrı başlıklarda tasnif edilen yatırım planlamasında her proje için ayrı ayrı tüm detaylara yer verilmiş.

Projelerin başlama ve öngörülen bitiş tarihiyle ilgili de detaylara yer verilen planlamada 2025 yılı ödeneği ayrı ayrı gösterilmiş.

Türkiye genelinde hangi ile hangi kapsamda ne kadar yatırım planlandığı, bunlara ne kadar bütçe ayrıldığı, ne kadar süre içerisinde bu yatırımların gerçekleştirileceğinin öngörüldüğü gibi detaylara girecek olsak bunun içinden çıkamayız. Bırakın Türkiye’yi Konya boyutuyla da tüm detaylarını yazacak olsak sayfalar yetmez… O kadar teferruatlı, o kadar detaylı bir planlama var önümüzde. Arzu eden, merak eden arama motorlarına Türkiye’nin 2025 yılı yatırım programı diye yazdığında yaklaşık 500 sayfalık yatırım programına ulaşabilir. Her şey şeffaf bir şekilde paylaşılmış.

2025 YATIRIM PLANI’NDA KONYA

2025 yılın Yatırım Programı’ndaki Konya detaylarını baktığımızda, ulaşımdan sağlığa, eğitimden teknoloji, altyapıdan su ve kanalizasyon yatırımlarına birçok başlıkta çok sayıda devam eden, etüt çalışması yapılan ve başlanacak olan projenin var olduğunu görüyoruz.

Dedim ya bütün detaylara girersek burada işin içinden çıkamayız.

Ancak bazı detayları paylaşmakta, dikkat çekmekte, şehrin beklentilerini de dikkate alarak iktidarı ile muhalefeti ile bu beklentileri karşılama noktasında ayrılan bütçelerin son kuruşuna kadar kullandırılması, projelerin yürüyebilmesi adına eksik olan bütçelerle ilgili de girişimlerde bulunulması adına bir kamuoyu oluşturmaya çalışmak da bizim vazifemiz.

Sonuçta her zaman söylediğimiz bir şey var, bizim ortak paydamız Konya’dır… Konya’nın çıkar ve menfaatleri doğrultusunda hareket kabiliyetimizi geliştirmek de hepimizin görevidir.

Konya’nın, Konyalıların kamudan genel çerçevede istek ve beklentilerine baktığımızda aslında ilk sırada yer alan konu hiç şüphesiz ki ulaşımdır.

Ulaşım başlığını da şehir içi karayolu ulaşımı, şehirlerarası karayolu ulaşımı, şehir içi demiryolu ulaşım ağının genişletilmesi, Konya’yı diğer illere bağlayan şehirlerarası demiryolu ağının geliştirilmesi ve Konya’yı limana bağlayacak demiryolu ağının hızlı bir şekilde hayata geçirilmesi konusu öne çıkıyor.

GÖNÜL KONYA’NIN HAVALANMASINI İSTİYOR

Şehrin ihtiyaçları, talep ve beklentileri doğrultusunda bir de hava yolu taşımacılığı mevzusu var ki, 2025 Yılı Yatırım Planlaması’nda Konya Havaalanı’nın uçuşa daha elverişli hale getirilmesi adına herhangi bir planın veya bütçenin olmaması açıkçası beni üzdü.

İyi tarafından baktığımızda ise hem şehir içi trafiğini rahatlatacak hem de şehirlerarası ulaşımı daha konforlu ve seri hale getirecek karayolu yatırımlarının varlığı sevindirdi.

17 Ocak Cuma günü ilimizi ziyaret eden Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın katıldığı törenle Konya’nın dış çevreyolu projesinin ikinci etabı kapsamında yer alan 46 kilometrelik yolun 30 kilometrelik kısmında yer alan Afyonkarahisar-Aksaray aksı tamamlanarak hizmete açılmıştı.

Bu yol şimdilerde ne kadar biliniyor, transit taşımacılıkta ne kadar etkin bir rol oynuyor bilemiyoruz ama yakın zamanda bu hizmet keşfedilecek ve şehir içindeki trafik yoğunluğunu bu aksta azaltacaktır.

Diğer yandan şehir içi ulaşımın büyük ölçüde yükünü çeken raylı sistemin de Şehir Hastanesi’ne kadar uzatılması için yaklaşık 1,5 kilometrelik bir demiryolu yatırımına ihtiyaç duyulmuştu. Yaklaşık maliyeti 188 milyon lira olarak belirtilen bu yol için 140 milyon lira gibi bir yatırım bütçesi planlanmış. Bu yoldaki çalışmalar 2024 yılında başlamıştı. 2026 yılına kalmadan da bitirilmesi hedefleniyor.

RAYLI SİSTEMİ HIZLANDIRMAK İCAP EDİYOR

Şehir Hastanesi ile Stadyum arasında da raylı sistemin yapılmasına ilişkin önemli bir proje bulunuyor. Toplam maliyeti yaklaşık 647 milyon lira olan bu iş için ayrılan ödeneğin yüzde 1’lik bir oranla yaklaşık 6,5 milyon lira düzeyinde olması, şimdilerde ciddi bir faaliyet içerisinde olunmayacağını gösteriyor.

Bir de Barış Caddesi Raylı Sistem Hattı var… Bu da şehir içindeki araç yoğunluğunu azaltmaya, toplu ulaşımı daha kullanılabilir hale getirmeye, insanların seyahatlerini daha konforlu ve güvenli bir şekilde gerçekleştirmesine vesile olacak güzel bir proje. 17 kilometre uzunluğundaki bu proje için öngörülen maliyet 852 milyon TL. Ayrılan bütçe ise 2 milyon 840 bin lira. Yani kısa vadede burası için de fiziki bir gelişimin olmayacağı gözler önünde.

KONYA’NIN İLERİ GELENLERİ KONYA’YI DİLLENDİRMELİ

Konya’nın kamu yatırımlarından aldığı payı daha üst seviyelere çıkarmak, her geçen gün değişen, gelişen ve büyüyen bu şehrin ihtiyaç duyduğu hizmetlerin hızlı bir şekilde icraata dönüşmesini sağlamak adına iktidarıyla, muhalefetiyle bütün milletvekillerinin, bakanların, bürokratların, yerel yönetimlerin Konya ortak paydasına buluşması arzumuzdur.

Yapılmadığını iddia etmiyor; şehir için daha büyük bir kenetlenmeye ihtiyaç duyulduğunu söylüyorum. Yapılıyorsa da bunun bizimle yani Konya kamuoyuyla yeterince paylaşılmıyor olduğunu düşünüyorum. Bilelim, paylaşalım, yayınlarımızda yer verelim ki Konya olarak Ankara’da baskın bir güç elde etmiş olalım. Elimizi kuvvetlendirelim. ‘Konya bunu istiyor, koparıp aldı yahut alacak’ dedirtebilelim.

2025 yılı Yatırım Prorgramı’nın ülkemize ve şehrimize hayırlı olmasını diliyorum.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,çok uzun ve ilgili içerikle alakasız,
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.
Rasim Atalay Arşivi
SON YAZILAR