Kürşat Petekci

Kürşat Petekci

Ülkemizde Taşımalı Eğitim

Ülkemizde Taşımalı Eğitim

 

Her gün onlarca aracın öğrenci taşıdığını görünce eğitimimiz ve geleceğimiz adına seviniriz. Çünkü küçüklerin ve gençlerin geleceğini taşıdıklarını bilmek bizi sevindirmektedir.

Bir de konunun diğer yönünden bakarsak karşımıza taşımalı eğitim çıkar. Bu konuyu irdelemek amacıyla bir araştırma yapıp sizlerle paylaşalım istedik.

Taşımalı eğitimin amacı eğitim hakkından yoksun kalması muhtemel ilköğretim, ortaöğretim ve özel eğitim okul/kurumlarına devam eden öğrenciler ile yaygın eğitim hizmetinden yararlanan özel eğitim kursiyerlerinin resmî okul/kurumlarda taşıma yoluyla eğitime erişimlerini sağlamaktır. İş bu kadar kolay olmamaktadır çünkü taşımalı eğitim denilince baştan sona kadar sorumluluk isteyen çalışmalar gerekir.

Önce Planlama komisyonu  kurulur ve bu komisyon  İl ve ilçelerde, her eğitim ve öğretim yılında; taşıma yoluyla eğitimden faydalanacakları, taşıma kapsamına alınacak yerleşim birimlerini ve taşıma merkezi okul/kurumları belirler.

Taşıma merkezi okulların şu özelliklerin olmasına özen gösterilir:

a) Öğrencisi taşınacak okul ve yerleşim birimlerine göre daha merkezî durumda olması, çevredeki diğer yerleşim birimleri ile ulaşım imkânlarına sahip, gelişmeye uygun olması,

b) Derslik, atölye ve laboratuvar sayısı ile fiziki kapasitenin yerleşim yerindeki öğrenciler ile taşıma kapsamına alınan öğrenci sayısının eğitimine yeterli olması,

c) Öğretmen ve ders araç-gerecinin yeterli olması,

ç) Öğrencilerin sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler ile kitaplık ve kütüphanelerden yararlanabilmeleri için uygun ortamların bulunması

 

Öğrenci taşıma uygulamasında ilkokul, ortaokul, imam-hatip ortaokulu, ortaöğretim öğrencileri ile özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyer/velilerin ayrı ayrı araçlarla taşınması esastır. Uygun nitelik ve nicelikte araç bulunamaması durumunda, ilgili okul düzeyinde yerleşim yerinde az sayıda öğrenci bulunması, ders giriş-çıkış saatlerinin yakın olması ve araçta yer olması şartıyla özel eğitim öğrenci/kursiyerleri dışındaki öğrenciler birlikte taşınabilir.

Toplu taşıma hizmeti bulunmayan, öğrencisi taşıma kapsamına alınacak okul ve yerleşim biriminin seçiminde aşağıdaki şartlar aranmaktadır:

 a) Nüfusun az veya dağınık olması, öğrenci sayısındaki yetersizlik, yerleşim yerinin coğrafi özellikleri, yol şartları,

b) Eğitime erişim ihtiyacı olan öğrencinin sürekli veya geçici ikamet ettiği yerleşim yerinde bu ihtiyacını karşılayacağı türde eğitim kurumu bulunmaması veya bu kurumların kapalı olması,

c) Doğal afetler, salgın hastalıklar, can ve mal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmedik olayların ortaya çıkması ve/veya bu olaylar sonucunda; tamir, güçlendirme, bertaraf veya tedavi çalışmaları yapılıyor olması,

ç) Göçler ve mevsimlik işçi hareketleri olması, gibi özellikler aranır.

 

Öğrencisi taşınacak yerleşim yerinin taşıma merkezine uzaklığının en az 2 kilometre olması esas olup, 50 kilometreden daha fazla mesafeden taşıma yapılmaz. Taşıma uygulaması  kapsamında taşınan özel eğitim öğrenci/kursiyerleri dışındaki ilköğretim ve ortaöğretim öğrencilerine öğle yemeği verilir. Yemekler, Kamu İhale Kanunu hükümlerine göre temin edilir.

Ülkemiz öğretim sisteminde yeni bir uygulama olmasına rağmen (maksimum 15-20 yıl geçmişi) çabuk benimsenmiş ve kabul görmüştür.Uygulama sayesinde taşradaki eğitim öğretim imkanlarından yoksun bulunan köy ve mezra öğrencilerinin oluşturduğu taşıma merkezi okullar, her yıl en az bir fen lisesi veya 5- 10 Anadolu Lisesi gibi prestijli okullara girmeyi başarmışlardır.

Uygulama ülkemiz geleceği olan ve eğitimde fırsat eşitliği ilkesinden tam faydalanamayan taşradaki öğrencilerimizin kendi geleceklerini kendi çizmelerinde çok faydalı olmuştur. Planlama komisyon çalışmalarından itibaren sistemi bir bütün olarak düşündüğümüz zaman , planlayan, ihaleyi yapan uygulayan ve özverili bir şekilde öğrencilerle ilgilenerek öğle aralarında öğrencilere ücretsiz kurs dahi veren nöbetçi öğretmen ve diğer öğretmenler ile birlikte büyük bir çalışma gerçekleştirilme ve bunun sonucunda her yıl bu okullardan en prestijli okullara öğrenciler gönderilmektedir.
 

 

 

Konya İlinin Taşımalı Eğitim Durumu:

 

Temel Eğitim düzeyinde taşımalı eğitim uygulaması yapılan okullar arasında Samsun ve Trabzon gibi dağınık yerleşim yerlerinden sonra Konya gelmektedir.

2014-2015 Öğretim yılı başı göre Konya ilinden veriler :

Taşınılan Merkez Okul Sayısı                        :305

Taşınan Okulsuz Yerleşim Birimi Sayısı        : 486

Taşınan Okul Sayısı                                        :716

Taşınan Toplam Öğrenci Sayısı                     :15.414

Taşınan İlkokul Öğrenci Sayısı                       : 4.270

Taşınan Ortaokul Öğrenci Sayısı                   :11.144

 

 

Taşımalı Eğitim Ortaöğretim de Konya için ayrıcalık göstermekte. Çünkü Konya bu alanda  birinciliği elinde bulundurmaktadır.Yine istatistiklere göre :

Taşınılan Merkez Okul sayısı                         : 158

Taşınan Öğrenci Sayısı                                  :15.777

 

Taşımalı eğitim yemek zehirlenmeleri ve ciddi anlamda kazaların oluşması nedeniyle kamuoyunun gündeminde kalsa da bu konuda çok güzel uygulamalar bulunmaktadır.Kendi ilimizden örnekler vererek daha güzel işlerin yapılabileceğine inancımızı devam ettirmekteyiz.

            Bozkır ilçesinde taşımalı eğitim yapan araç sahipleri ile sık sık toplantılar düzenlenmiş ve bütün yetkililer birlikte daha iyi ve sağlıklı bir eğitim için gayret göstermişlerdir.Yine bu ilçede belki de örnek olacak bir uygulama ile taşımalı eğitim yapan araçlarda  kitaplık oluşturulmuş olup öğrenciler araçta bulunduğu süre boyunca okuma yapmaktadırlar.

 

 

Geleceğimizi emanet edeceğimiz çocuklarımızın daha iyi yetişmesi için emeği geçen herkese teşekkür ederim.
 

 

 

 

 

 

 

 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,çok uzun ve ilgili içerikle alakasız,
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.
Kürşat Petekci Arşivi
SON YAZILAR