KONYA’NIN NOSTALJİSİNİ SEVİYORUM

Tamam yaşlanıyorum. Belki ben de her fani gibi bu yaşlanma kelimesini ya da yaşlanmayı kabul etmek istemesem de özünde yaşlılığı sevmeye başladım. Her günün hayırlı ve sağlıklı ömrün her anının bir farklı anlamı olduğuna inanıyorum. Yeter ki Cenab-ı Allah’ım bizlerde cümlemize sağlıklı mutlu huzurlu ve hayırlı bir ömür versin.

Bugün bu şehirde siyaset yapan yüzlerce abimizden bir elin parmaklarını geçmeyecek kadar az sayıda yazan dahası o günleri yazma cesaretini gösteren Ali Kemal Başaran abimizin penceresinden eski günlere birlikte gideceğiz.

Bu şehrin tarihine geleceğine not düşmek adına şehri yönetenlerin yaşadıklarını kendi pencerelerinden kendi bakış açılarından da olsa yazarak paylaşmalarından büyük keyif alıyorum.

Mesela geçen günlerde Veysel Candan abimizle 4 saate yaklaşan sohbetimiz de Sayın Başkanın anlattıklarını keşke tek tek not alıp sizlere aktarabilseydim!!! Bu konuda Veysel abimizi bir kez daha zorlayacağımızı da şimdiden söylemek isterim.

Belki bu değerlerimiz faal siyaset yaparken konuşamazlar. Yazamazlar. Ama siyasete noktayı koyduktan sonra niye hatıratlarını yazmazlar onu bilmiyorum. 

Lafı uzatmıyoruz. Ve dönemin ANAP’lı yerel bir siyasetçisi Ali Kemal Başaran abimizin arşiv fotoğrafları ile geçmişe kısa bir yolculuk yapıyoruz.

“Uğur kardeşim

Hazreti Mevlana’nın güzel bir sözü ile yazıma başlamak istedim

DÜN DÜNDE KALDI CANCAZIM, DÜNE AİT NE VARSA DÜNLE BERABER GİTTİ BU GÜN YENİ BİR GÜN YENİ ŞEYLER SÖYLEMEK LAZIM demiş.

14 Ocak günkü köşe yazında KONYA’YA RAYLI SİSTEM Mİ YOKSA METRO’mu yazın beni düne değil 30 yıl öncesine 26 Mart 1989 tarihinde yapılan mahalli idareler seçimleri günlerine götürdü.

Seçimlerin yapıldığı tarihte yeni doğmuş bu gün 30 yaşında olan gençlerimize o yıl 10 yaşında olup o günleri hatırlamayan 40 yaşına gelmiş günümüzde siyaset yapan kişilere, o seçimde oy kullanarak seçtiği belediye başkanlarının görev süresince yaptığı icraatları unutmuş olan seçmenlere, eski bayram günlerini anlatan kişilerin anlattığı gibi seçimlerde yaşanan olayların öncesini ve sonrasını hatırlatmak istiyorum.

1984 yılında yapılan mahalli idareler seçimlerinde Anavatan Partisi’nden Konya Belediye Başkanı seçilip 5 yıl görev yapan Ahmet ÖKSÜZ 1989 yılında yapılan mahalli idareler seçimlerinde Anavatan Partisinden Büyükşehir Belediye Başbakan adayı olmuştu. Ben de Selçuklu Belediye meclis üyesi olmak için aday olmuş ve seçimlerde aktif olarak görev almıştım.

1988 yılında Anavatan Partisi tarafından çıkartılan Büyükşehir yasasıyla Konya Büyükşehir statüsüne kavuşmuş olup Konya; Selçuklu, Meram, Karatay, isminde üç merkez ilçeye ayrılmıştı.

1989 yılında yapılan mahalli idareler seçimleri bu yeni oluşumla çok önem kazanmıştı. Bu seçimde Konya Büyükşehir Belediye Başkanı ile birlikte üç merkez ilçe belediye başkanları ve meclis üyelerinin seçileceği ilk seçim yapılacaktı.

Anavatan Partisi 1987 yılında yapılan genel seçimlerde Türkiye genelinde büyük başarı kazanarak tek başına iktidar olmuş ve Konya’dan da 12 milletvekili çıkartarak siyasi bir rekor kırarak Meclis’e göndermişti.

1980 İHTİLALİ SONRASINDA 1984 YILINA KADAR KONYA BELEDİYE YÖNETİMİ VE HİZMETLERİ

1980 yılında yapılan askeri ihtilal sonunda görevden alınan Belediye Başkanlık görevini o ilin Valileri Belediye başkanlık görevini de yapıyordu, ihtilal sonrası 4 yıl belediye hizmetleri ve yatırımları ekonomik sıkıntı içerisinde durma noktasına gelmişti.

1984-1989 KONYA BELEDİYE BAŞKANI AHMET ÖKSÜZ ZAMANINDA YAPILAN YATIRIM VE HİZMETLERİN BİR KISMINI HATIRLATMAK İSTİYORUM

1984 yılında yapılan mahalli idareler seçimleri sonunda Ahmet ÖKSÜZ Belediye Başkanlığı görevine başladıktan sonra ANAP Hükümeti ve Konya milletvekillerinin desteği ile öncelikle Konya’da acil yapılması gereken alt yapı yatırımları kararı alındı.

 

foto-1-555.jpg

1- Yıllar önce yapılan Konya belediye binası yetersiz kalmıştı yerine şimdiki Büyükşehir Belediye Sarayı inşaatına başlandı, 1986 yılının sonlarına doğru tamamlandı ve geniş katılımlı bir törenle hizmete açıldı.

2- Mevlana Türbesinin görüşünü kapatan Mevlana Caddesini genişletmek anacıyla İş Bankası’nın taş binası yıkıldı eski belediye binası belirli bir ücret karşılığında İş Bankası’na satıldı.

3-Yıllar önce gelişi güzel yapılan nereden gittiği bilinmeyen kanalizasyon şebekesini yenilemek ve Konya’ya 50 yıl hizmet edecek kapasitede yapma kararı verildi. Merkezi hükümetin ve Konya belediyesinin desteğiyle Nalçacı gibi ana caddeler ve sokaklar kazılarak içinden otomobil geçecek büyüklükte büzler döşenerek kanalizasyon tesisatı yapıldı.

Aradan 30 yıl geçti yeni imara açılan Selçuklu, Meram, Karatay bölgelerindeki çok katlı binaların yeni yerleşim yerlerinin kanalizasyon bağlantıları sorunsuz yapılıp arıtma tesisine kadar taşınıyor.

4- Aynı dönemde DSİ tarafından Konya’nın şehir içi içme suyu ana şebekesi 50 yıl hizmet verecek şekilde tüm cadde ve ana arterlerde 1-2 metre genişliğinde borular döşenerek yapıldı. Mavi tünelden gelen içme suyunu merkeze ilave boru döşemeden dağıtımının yapılması sağlandı.

5-Şehir içi trafiğini rahatlatacak Vatan, Millet, Kerkük gibi şehir içindeki birçok caddelerin istimlaki yapılarak açıldı.

6-Kooperatiflere ucuz arsa üretmek için 4 nolu gecekondu bölgeleri arsa tahsisleri yapılarak inşaatların büyük bölümü bitirildi, 5 nolu gecekondu önleme bölgesi olarak ilan edilen Bosna Hersek mahallesindeki 10.000 konutluk arazinin istimlakleri yapılıp imar planları hazırlanarak kooperatiflere tahsis edilecek duruma getirildi.

7- Hacı Veyis Camisi ve Ticaret Odası’nın olduğu arsada imar planında 5 yıldızlı otel yapılmak için ayrılmıştı. Belediye olarak bu arsayı otel yaptıracak kişilere satabilirdi. Ama satmadı yarısını cami ve müftülük binası yapılmak üzere çok cüzi fiyata Diyanet İşleri Başkanlığına devretti.

Diğer yarısını Ticaret Odası binası yapmak için verdi.

8- Belediye Sarayı karşısında Belediye İş Hanını, Hükümet meydanı altına belediyeye gelir getirmesi için Sarraflar Yeraltı Çarşısını yaptırdı.

Aziziye Camisi karşısında belediye çarşısını yaptırdı.

Maliye Sarayı’nın yerini verdi inşaatını Maliye Bakanlığı yaptırdı.

9- 1986-1987 tarihinde Konyaspor’un son maçında Tarsus İdmanyurdu karşılaşmasında çıkan olaylar sonucu bir yıl ceza alan kulübün anahtarlarını Vali Kemal Katıtaş’a verilmişti. Belediye Başkanı olarak Konyaspor başkanı oldu 1987-1988 yılı 23 yol sonra kulübü 1. lige çıkarttı.

10- 2. Organize Sanayi bölgesinin kurulmasında belediyenin büyük emeği ve katkısıyla 20 Ağustos 1984 tarihinde bakanlıkça yapılan bir protokolle yol, kanalizasyon, drenaj, içme suyu şebekesi ve depo inşaatları yapım işi Konya Belediyesi’nce yapıldı. Alt yapı inşaatlarına ise ancak 1986 yılında başlandı sanayicilere arsa dağıtımı işlemine 1987 yılında 3 bin ila 80 bin metrekare değişen büyüklükte arasalar dağıtıldı ve 223 sanayi parselinde inşaatlarını tamamlayan sanayiciler imalata geçtiler.

11- KONYA TOPLU ULAŞIM HAFİF RAYLI SİSTEMİN YAPILMASI

Almanya’nın Köln şehrinde yaklaşık 30 yıl çalışan raylı sistemi yenilemek için tüm teçhizatlarının söküldüğünü 50 adet vagonuyla birlikte çok uygun fiyata satılacağını Devlet Başkanı Abdullah Tenekeci ve Konya milletvekillerine bildirmişler.

Rahmetli Turgut ÖZAL’ın yardımıyla Kayseri Belediyesi almayı çok istemesine rağmen Konya Belediyesi’nce son dönemde alınan 2 vagon parasına 25 yıl ödemeli satın alındı.

Raylı sistemin 1. etabı Konya merkez Alaaddin çevresi ile Selçuk Üniversite kampüsü arası 19 km hattın temeli 1987 yılında atıldı, ilk vagonlar 1988 yılında geldi 1989 seçimler öncesi imalatların yüzde 80’i seçimler öncesi tamamlanmıştı.

O tarihte Türkiye’de hiç bir Büyükşehir veya başka şehirlerde raylı sistem yoktu belediyelerce bu konuda bir çalışma yapılmamıştı.

 

foto-2-461.jpg

 

REFAH PARTİSİ BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKAN ADAYI HALİL ÜRÜN

SEÇİM ÇALIŞMALARINDA YAPILAN RAYLI SİTEMİ SÖKÜP YERİNE

METRO YAPACAĞIZ DİYEREK HALKI İNANDIRDI

Refah Partisi tarafından yapılan raylı sitemle ilgili “Almanya Münih şehrinde 30 yıl kullanılmış köhne sistemi satın alıp getirdiler. Konya’nın başına bela olacak bu sistemi Büyükşehir Belediye başkanlığını kazandığımız zaman yapılan imalatları söküp atacağız.

Konya’nın toplu ulaşım ve trafik sorununu yer altında çalışan METRO sistemi yaparak çözeceğiz diyerek söz verdiler ama 15 yıl içinde hiç çalışma yapmadılar” dendi.

Ayrıca Raylı sistem güzergahının yanlış seçildiğini, tarihi Alaaddin Tepesi etrafından dolaşması sonucunda çıkartacağı sarsıntıyla Aladdin Camisi ve tarihi Selçuklu köşk kalıntısının yıkılacağını söylediler.

Seçimler sonunda göreve gelen Refah Partisinin Büyükşehir Belediye Başkanı Halil ÜRÜN raylı sistem inşaatını durdurdu. İstanbul Teknik Üniversitesi’nden konunun uzmanı bilirkişilerden güzergahı ve sarsıntısı ile ilgili rapor hazırlamasını istedi. Yaklaşık 1.5 yıl sonra hazırlanan raporda güzergahı en iyi yerden seçildiği ve sarsıntı ile bir problemin olmayacağı raporunu verdiler.

Belediye başkanı Halil ÜRÜN raylı sistemle ilgili eksik imalatları sökmek yerine istemeyerek tamamladı 1992 yılında hizmete açıldı.

28 yıldır Konya Büyükşehir belediyesinin taşımacılıkta en kar eden birimi olarak çalışmaya devam ediyor.

Bu raylı sistem Konya halkına Halil ÜRÜN’ün Büyükşehir Belediye Başkanlığı döneminde 10 yıl, Mustafa ÖZKAFA’nın Büyükşehir Belediye Başkanlığı döneminde 5 yıl olmak üzere toplam 15 yıl durmadan çalıştı.

Bu süre içerisinde raylı sistemi ne sökmeye cesaret ettiler ne de 1 km ilave yaptılar. Seçimlerde söz verip de yapacağız dedikleri KONYA METROSU ile ilgili de hiç çalışma yapmayarak halka verdikleri sözleri de yerine getirmediler. Ama Konyalı seçmenler Refah Partisi Büyükşehir Belediye Başkanlarını 3 dönem seçmeye devam etti.

Belediye Meclis üyesi olarak neden seçimlerde verdiğiniz sözlerin arkasında durup METRO ile ilgili bir çalışma yapmadıklarını Belediye Başkanına sorduğumda “Kemal Bey seçim sathı mahallinde söylenen bir söz, takılı kalma” dedi.

Konyalı da Refah Partisi Büyükşehir ve ilçe belediye başkanlarını verdikleri söze takılı kalmadılar 3 dönem arka arkaya seçti.

ADALET VE KALKINMA PARTİSİ VE 2014 MAHALLİ İDARELER SEÇİMLERİ

Adalet ve Kalkınma Partisi’ni kuranlar için Rahmetli Necmettin Erbakan Hoca “Milli Görüş okulunun rahleyi tedrisatında yetişen parti yöneticileriyle milletvekillerinin bir kısmı okulun arka kapısından kaçan yaramaz çocukların kurduğu bir parti” demişti.

AK Parti 2004 yılında yapılan mahalli idareler seçimlerine 2002 yılında yapılan milletvekili seçimlerinde Fazilet Partisi’nden Konya birinci sıra adayı Tahir Akyürek’i Konya Büyükşehir Belediye Başkan adayı yaptı.

Seçimi kazanarak 14 yıla yakın Büyükşehir belediye başkanlık görevi sırasında raylı sistem sorunsuz çalıştı.

Eski vagonlar yetişmediği için tanesi 20 bin Euro’dan 10 adet vagon yanında 250 bin Euro vrilerek parçayı hibe aldılar.

 2016 yılında Aladdin-Adliye hattı yapıldı 60 adet vagonu tanesi 2 milyon Euro’dan Çekoslovakya’dan satın aldılar.

Eski vagonların bir kısmı Bosna Hersek’e verildi diğerleri yeni hatlarda kullanılmak üzere depoda bekletiliyor.

12- Meram Yolu üzerinde Evliya Çelebi parkının köşesinde yapılan Belediye misafirhanesinde kullanılan musluklar altın kaplamalı, lavabo ve tuvalet taşları ithal malzemelerle yapılmış. Başkan kendisine köşk yaptırdı o köşkte seçimi kazandıktan sonra bizim belediye başkanımız oturmayacak dediler.

Aynı binayı Refah Partili Başkanlar 14 sene misafirhane ve siyasi toplantılar yapmak için kullandılar. 2004 yılından sonrada AK Parti’li Büyükşehir Belediye Başkanı da 2018 yılına kadar belediye misafirhanesi ve siyasi toplantılar yapmak için kullandılar. Şimdi TÜRGEV Gençlik Vakfı tarafından işletilip gençlere hizmet veriyor.

ANAP adayı Ahmet Öksüz’ün Belediye Başkanlığı döneminde kısa sürede o günün ekonomik şartları içerisinde yapılan hizmetlerle birlikte arkasında tek başına hükümet ve 12 Konya milletvekilinin desteğiyle de seçimi tekrar kazanarak 5 yıl Konya Büyükşehir Belediye Başkanı olmasını arzu ediyorduk.

Ama mahalli idareler seçimlerinde şehirlere yapılan yatırım ve hizmetlerin her zaman oya dönüşmeyeceğini bu seçimde de gördük. Konya Büyükşehir Belediye başkanlığını Refah Partisi adayı Halil ÜRÜN kazandı.

Ben 1989 seçimlerinde Selçuklu Belediye Meclis üyeliğine seçildim, 1994 yılında yapılan mahalli idareler seçimlerinde tekrar aday oldum Selçuklu ve Büyükşehir Belediye Meclis üyeliğine seçilerek 10 yıl hizmet ettim.

1989 yılında Anavatan Partisi tek başına iktidardı, İstanbul, Ankara, İzmir büyükşehirleri dahil bir çok il ve ilçe belediye başkanlarıyla birlikte mahalli idareler seçimlerine katılmıştı.

Seçimler sonunda İstanbul, Ankara, İzmir Büyükşehir belediye başkanlıklarıyla birlikte neredeyse tüm belediye başkanlıklarını kaybetti ve Türkiye genelinde oyu yüzde 21.75’e düştü.

Oy kaybı her seçimde artarak devam etti sonunda Anavatan Partisi kapanmasına kadar gitti.

Önümüzdeki Belediye Başkan adaylarının büyük kısmı belirlendi ama belediye başkanına yol gösterecek kapasitede her meslekten başarılı meclis üyelerinin seçilecek yerlerde aday yapması için gerekli titizliğin göstermesi düşüncesindeyim.

Son yılda AK Parti’li Büyükşehir belediye başkanları yanında il belediye başkanlarını belediyelerinde yaşanan yanlış yönetimleri ve harcamalar yaptığı düşünülerek görevden alındığı bir dönem yaşamaktayız. Bunun sonucunda seçmenlerin daha dikkatli oy vereceği bir seçim süreci yaşanacak.

Belediye başkanının yapacağı hizmetlerde meclis üyeleri mesleğiyle ilgili doğru bilgileri verip yanlışlıkları önleyecek yol gösterici görevleri yapacak kişilerden seçilmeli.

Bir makinada metal yorgunluğu tespit edilen parçayı değiştirmek kolay söküp yerine yenisini takarak problem çözülür. Siyasette siyasi yorgunluk yaşayan belediye başkanlarını, meclis üyelerini veya üst yönetimlerde görev almış kişileri yorgun kişileri değiştirmek yenilemek çok zor.

Bu kişilerin oturduğu koltuklar kendi ekseni etrafında 360 derece dönüyor yılların getirdiği alışkanlıkla kendisi de koltuk üzerinde zamanla dönmeye başlar bu kişileri değiştirmek de çok zor; ama sen değiştirmezsen sandık her şeyi toptan değiştirme gücüne sahip.

Siyaset tarihinde seçim kaybetmeyen partiler olmadığı gibi yenilmeyen boksör de yok. Partilere seçimlerde başarılar dilerim.”

 

GÜNÜN OKKALI SÖZÜ

İyiliği zihin başlatır kalp altına imzasını atar.

 

NE ZAMAN ADAM OLURUZ?

Ali Ulvi Kurucu Caddesi’nde bazı dolmuş sürücülerimiz ışıklarda yolcu indi bindisi yapmadıkları zaman daha iyi ADAM oluruz.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,çok uzun ve ilgili içerikle alakasız,
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.
27 Yorum