1. YAZARLAR

  2. Prof. Dr. Fikret Akınerdem

  3. TARIMDA YÖK ve TARIM BAKANLIĞI İŞBİRLİĞİ PROTOKOLÜ
Prof. Dr. Fikret Akınerdem

Prof. Dr. Fikret Akınerdem

Yazarın Tüm Yazıları >

TARIMDA YÖK ve TARIM BAKANLIĞI İŞBİRLİĞİ PROTOKOLÜ

A+A-

3. Tarım Şurası meyvelerini veriyor. YÖK Başkanlığı ile Tarım Bakanlığı arasında Bakanlık ile yükseköğretim kurumlarının sorumluluk alanlarındaki “altyapı, personel, eğitim, Ar-Ge, etkinlik, öğrenci/çiftçi eğitimi ve tarımsal yayım hizmetleri” gibi konulara ilişkin süreçlerin iş birliği içerisinde yürütülmesini sağlamak amacıyla bir protokol imzalandı. Bu iş birliği, “Altyapıların Ortak Kullanımı”, “Tarım Bakanlığı Personeli ve Eğitim Destekleri”, “Bakanlık ve Üniversiteler Arasındaki Ar-Ge İş Birlikleri”, “Üniversite Öğrencilerine Yönelik İş Yeri Eğitim İmkânları”, Bakanlık ve Üniversiteler Arasında “Ortak Etkinlik İmkanları”, “Çiftçi Eğitimi ve Tarımsal Yayım Faaliyetlerinde İşbirliğini” alıyor.

Eğitimlerde, araştırmalarda ve uygulama alanlarında bütün dünyada olduğu gibi ciddi değişikliklere gidilerek fakültelerde talebin azaldığı alanlarda da program değişikliği yapılıyor.

Tarımda Dijitalleşme ve Akıllı Tarım Uygulamaları”, “Tarım Bakanlığının Dijital Tarıma Yönelik Uygulamaları”, “Dünyada ve Türkiye’de Akıllı Tarım Teknolojilerindeki Gelişmeler”,​ “Hassas Tarım Karar Destek Sistemi” ve “Tohum Islahı Çalışmaları” gibi başlıkla dikkate alınırken bu başlıkların ayrıca üniversitelerde çalışan 165 araştırma ve uygulama merkezinin de programları belirlenmiş oluyor.  

Tarımın stratejik bir sektör olduğu ve ülke ekonomisi ve insanı için tarımın hayati bir önem taşıması nedeniyle YÖK başarı sırası yüksek öğrencileri tarım, orman ve su ürünleri alanlarına çekebilmek için YÖK destek bursları tahsis edecek. Yükseköğretimde tarıma talepte belirgin düşüşler nedeniyle burslar, tüm YÖK Destek Burslarının 1/3’ünü kapsayacak yani en çok bu alanlarda destek bursu verilecek.

Ayrıca, üniversitelerimizde ihtisaslaşmayı öne alan projeler doğrultusunda 10 üniversite kendi tematik talepleri doğrultusunda bölgesel kalkınma misyonu ile görevlendiriliyor. Bu üniversitelerden 8’i tarım, hayvancılık, orman ve bölge tarım ürünleri ile ilgili. Konuyu ana tema olarak gören üniversiteler akademisyen ve araştırma grubu ile birlikte çalışmalar yaparak yararlı, görülebilir sonuçlar oluşturacak. Bu durum tarımsal eğitiminin yeni bir modellemesi olarak görülüyor. Bu süreç ayrıca Bakanlığa ait araştırma laboratuvarları üniversiteye kapılarını açarak hem eğitimin gelişmesine, hem yetişmekte olan genç akademisyenlerin bizzat uygulama alanlarında çalışmasına bir katkı sunmuş olacak. Protokolle üniversitelerin bulundukları illerde bölgesel kalkınmaya katkı sağlayacak tarım mastır planları hazırlanacak, coğrafi işaretli ürünler hakkında farkındalık oluşturacak etkinlikler düzenlenecek. Özetle:

Laboratuvar ve diğer araştırma alt yapılarının ortak kullanımı, mükerrer desteklerin önüne geçilmesi için, Bakanlık ve üniversitelerin kendi envanterlerinde bulunan makine-teçhizata taraflarca açık erişim sağlanması, Bakanlıkta çalışan, doktora derecesine sahip personelin; Bakanlığın öncelik verdiği alanlardaki lisansüstü tezlerde üniversitelerin ilgili enstitülerinde ikinci danışman olarak görev alması,

Üniversite öğrencilerinin mesleki tecrübelerinin arttırılması amacıyla Bakanlık araştırma merkezlerine toplam personel sayılarının en az %5’i oranında stajyer almalarının sağlanması ve Bakanlığın sorumluluğundaki konularda ihtisas alanlarının ve ihtisas eğitim programlarının oluşturulması,

Ar-Ge çalışmalarında iş birliğinin arttırılması ve bu çerçevede tematik alanda ulusal ve uluslararası destek fonlarıyla ortak projeler hazırlanması, “Sektörel Eğitim Programı” veya “İşyeri Eğitim Programı” uygulayan üniversitelerin öğrencilerinin Araştırma Merkezlerinde / Enstitülerde kabulüne yönelik iş birliği yapılması,

Ülke tarımında verimliliğin artırılması, maliyetin düşürülmesi ve sürdürülebilirliğin sağlanmasında istifade edilecek yeni bilgi ve teknolojilerin hızlı ve etkin bir şekilde çiftçiye ulaştırılması,

Üniversiteler ile Bakanlık arasında; çiftçi ailelerinin ekonomik olarak güçlendirilmesi için eğitimler düzenlenmesi ve kırsalda yaşayan gençlere yönelik eğitim programları geliştirilmesi,

Bölgesel ürün ve hayvan yetiştiriciliğinin planlı yapılması amacıyla çiftçi eğitimlerinde Bakanlık ve üniversiteler arasında iş birliği yapılması.

Görülen odur ki tarımda yeni bir anlayış, yeni bir uygulama ve eğitim sistemi geliyor. Hayırlı olsun.

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

3 Yorum